بررسی راهکارهای مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری
نویسندگان:غلامرضا نقی زاده - هوبخت عطاران
محل انتشار:همایش ملی معماری شهرسازی و سرزمین پایدار
-
1395
متن ضابطه

چکیده

حمل و نقل یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی امروز است. دولتها قادر نیستند به تنهایی سرمایه لازم را برای تامین مالی طرحهای زیربنایی تامین کنند. برای حل این معضل باید روشهای مختلف تامین مالی (از جمله مشارکت دادن بخش خصوصی) را بکار گیرند. مدل ساخت، بهره برداری، انتقال (BOT) یکی از مهمترین روشهایی است که اجرای این پروژه ها را میسر ساخته است. در این روش دولت کلیه هزینه های پروژه را به بخش خصوصی واگذار میکند و بخش خصوصی مسیولیت طراحی، تامین مالی و احداث پروژه را بر عهده خواهد داشت. پس از بهره برداری پروژه، بخش خصوصی طی یک دوره زمانی مشخص (دوره امتیاز) با استفاده از درآمدهای پروژه، اقدام به باز پرداخت اصل سرمایه و سود مورد نظر خواهد کرد و در انتهای این دوره پروژه به دولت منتقل میشود. در این مقاله با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با مدیران و کارشناسان پروژه خط 2 قطار شهری مشهد و جمع آوری متغیرها و عوامل دخیل در مراحل مختلف پروژه های حمل و نقل ریلی درون شهری و تحلیل این متغیرها با استفاده از نرم افزار، نرخ ارزش کنونی سرمایه گذاری (NPV) محاسبه شده و راهکارهایی جهت اجرای این پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی ارایه میشود.

کلیدواژه‌ها:

حمل و نقل ریلی درون شهری، قرارداد ساخت بهرهبرداری انتقال((BOT، نرخ (NPV)، مدیریت ریسک، مشارکت عمومی خصوصی

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد