فردریک هرزبرگ روانشناس آمریکاییتبار و یکی از تأثیرگذارترین نامها در مدیریت بازرگانی میباشد. علت شهرت وی به خاطر نظریات غنیسازی شغل (Job Enrichment) و بهداشت انگیزش است. نظریه هرزبرگ بر این باور استوار است که رابطه کار با فرد یک رابطه اصولی و اساسی است و فاکتورهای ضعیف بهداشتی میتواند بر عوامل انگیزشی تأثیر منفی بگذارد. طبق این نظریه عوامل بهداشتی به تنهایی برای انگیزش افراد کافی نیست.تئوری دوعاملی هرزبرگ ارتباط خاصی با محیط کاری دارد.
مدیران برای اینکه بتوانند در محیط کار ایجاد انگیزش نمایند، لازم است از دانش خود برای اطمینان از اینکه عوامل بهداشتی در محیط کار وجود دارند، استفاده نمایند. عدم وجود یا کیفیت پایین عوامل بهداشتی میتواند منجر به عدم رضایت نیروی کار شود. وقتی مدیران عالی سازمان،عوامل بهداشتی رضایتبخشی در سازمان ایجاد نمودند، میتوانند بر روی عوامل انگیزشی متمرکز شوند.
تقریباً همۀ مدیران قدرت افزایش انگیزه در محیط کار رادارند. آنها میتوانند با دادن مسئولیت بیشتر به کارکنان، تقدیر از موفقیتهای آنها و ایجاد روحیۀ موفقیت در افراد، باعث افزایش انگیزه در آنها گردند. کارکنان برانگیختهشده باور خواهند داشت که بر روی شغل خودکنترل دارند و این باور میتواند به عنوان عاملی اساسی در مدیریت تیمی، توانمندسازی و کارآفرینی مؤثر واقع شود.با پاسخ به پرسش های این آزمون می توانید تعیین نمایید که هر کدام از عامل های نام برده شده زیر چه میزان در انگیزه شما و انتخاب یک شغل به عنوان شغل مناسب برای شما موثر است.برای آشنایی بیشتر در ذیل به عوامل انگیزش بخشی در محیط کار از دیدگاه هرزبرگ اشاره خواهیم کرد :