ارائه یک مدل مالی برای پروژه های BOT آزادراهی ایران
نویسندگان:مقداد عطارزاده - اقبال شاکری
محل انتشار:چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه
-
1387
متن ضابطه

چکیده 

اجرای پروژه های زیر بنایی در شرایط گذر اقتصادی کشور های در حال توسعه همیشه دشوار بوده است و موفقیت اینگونه پروژه ها به شیوه مناسب تامین مالی آنها بستگی دارد . به همین دلیل کشور های در حال توسعه به سمت شیوه های جدید تامین مالی پروژه های زیربنایی از جملهBOT جذب شده اند. در روش BOT دولت با اعطای مجوز به بخش خصوصی جهت ساخت و بهره برداری زیرساخت های اقتصادی برای یک دوره زمانی مشخص کلیه ریسک های فنی و مالی مربوط به ساخت و بهره برداری را متوجه بخش خصوصی نموده است .
مطالعه پروژه های راه سازی کشور حاکی از ظرفیت اجرای آن ها به روش BOT است. تأمل در ماده 28 برنامه چهارم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور مشخص می سازد که سرمایه عظیمی در پروژه های راهسازی مورد نیاز است که نه تنها بودجه دولتی بلکه سرمایه های بخش خصوصی داخلی نیز جوابگوی این حجم از سرمایه گذاری نبوده و باید از سرمایه های خارجی نیز استفاده شود. روش هایBOT برای هر دو طرف سرمایه گذار و سرمایه پذیر هزینه ها و منافعی را در پی خواهد داشت. با شناسایی درست این هزینه ها و درآمد های توجیه پذیری پروژه برای دو طرف آن قابل بررسی می باشد. در این مقاله ضمن ارائه مدل مالی پروژه های BOT آزادراهی ایران ، هزینه ها و منافع این پروژه ها برای طرف های بخش خصوصی و دولتی بررسی و تجزیه و تحلیل می گردد .

کلیدواژه‌ها:

ایران - مشارکت - بخش خصوصی - آزادراه - پروژه های BOT

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد