تاثیر اقتصادی تحریم های بین المللی بر برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی مشتقات نفتی مورد مطالعه : شرکت نفت ایرانول
نویسندگان:علیرضا ربیع - علیرضا خزایی - سمانه توسلی
محل انتشار:همایش بین المللی مدیریت، اقتصاد و بازاریابی
-
1396
متن ضابطه

چکیده

یکی از محورهای اساسی توسعه کشور ما توسعه انرژی، مدیریت و اجرای پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی است. بی او تی (BOT) به عنوان روشی برای جذب بخش خصوصی در پروژه های زیربنایی مشتقات نفتی، گسترش روزافزونی در سراسر جهان به خصوص ایران داشته است. در این پژوهش به بررسی آسیب شناسی این قراردادهای BOT می باشد. با توجه به اهمیت موضوع هدف از این پژوهش ارتقای برنامه ریزی استراتژیک مشتقات شرکت از طریق تاثیر اقتصادی تحریم های بین المللی بوده است. سیوال اصلی پژوهش فوق این است که عواملی که سبب موفقیت و یا شکست قراردادهای BOT می شوند کدامند و هر یک به چه میزان موثر خواهد بود فرضیه اصلی در این پژوهش بدین صورت مطرح می گردد که بین دولت و میزان موفقیت پروژه های مشتقات نفتی به روش BOT ارتباط وجود دارد. روش پژوهش از نوع پیمایش و توصیفی بوده که در شرکت ایرانول در سه ماهه چهارم سال 1395 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت در سطوح داخلی و خارجی که تعداد آنها 90 نفر می باشد. ابزار پیمایش در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر فرضیات می باشدکه روایی آنرا با نظر کارشناسان تایید و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ (82/0) بدست آمده که مورد تایید می باشد. تمامی اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه ها با استفاده از تکنیکAHP مورد آنالیز قرار گرفت. نتایج بدست آمده از پژوهش اقتصادی تحریم های بین المللی تاثیر مثبتی بر برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی مشتقات نفتی دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصل از روش تحلیل سلسله مراتبی، وزن شاخص ها و زیر شاخص های موثر بر طراحی مدل آسیب شناسی قراردادهای عمرانی به روش BOT مشخص گردید. در بین شاخص های ریسک های سرمایه گذاری (378/0) بیشترین اهمیت و مشارکت در پروژه مناسب (069/0) کمترین درجه اهمیت را در برنامه ریزی استرات یک بازاریابی مشتقات نفتی را دارا بودند.

 

کلیدواژه‌ها:

تحریم های بین المللی، برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی، مشتقات نفتی، پروژه های صنایع نفت، پروژه BOT

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد