بخشنامه تاکید بر لزوم استفاده از فرم‌های مصوب هیات وزیران در صدور ضمانت‌نامه برای تضمین معاملات دولتی
-
94/111222
1394/05/03
متن ضابطه

 

شماره: 94/111222

تاریخ: 1394/05/03

پیوست: ندارد

 

جهت اطلاع مدیران عامل محترم کلیه بانک‌ها (به‌استثنای بانک‌های قرض‌الحسنه)، شرکت دولتی پست‌بانک و موسسات اعتباری غیر بانکی ارسال می‌گردد.

با سلام؛

احتراماً، همان‌گونه که مستحضر می‌باشند وفق ماده (44) «دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه‌های بانکی (ریالی)»، موضوع بخشنامه شماره 93/94647 مورخ 1393/4/10 این بانک، «در مواردی که برای ضمانت‌نامه‌های صادره جهت تضمین معاملات دولتی که ذی‌نفع آن‌ها دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی می‌باشند مقررات خاص وجود داشته باشد، این ضمانت‌نامه‌ها صرفاً در موارد یادشده تابع مقررات خاص خود می‌باشند». در همین راستا ماده (8) «آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی»، موضوع تصویب‌نامه شماره 42956/ت 28493 هـ مورخ 1382/8/11 هیئت‌وزیران که طی بخشنامه شماره 275596/90 مورخ 1390/11/18 این بانک به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردیده است نیز مقرر داشته است: «دستگاه‌های اجرایی باید از برگ‌های (فرم‌های) پیوست این آیین‌نامه (نمونه یک تا چهار) برای تضمین‌های نوع «الف» و «ب» مندرج در ماده (3) استفاده کنند». همچنین بر اساس تبصره (2) همین ماده، بانک‌ها مکلف شده‌اند که از اول سال 1383 به بعد، کلیه ضمانت‌نامه‌ها را بر طبق نمونه‌های جدید ابلاغی صادر و ارائه نمایند.

با عنایت به‌مراتب فوق و همچنین با توجه به این‌که مکاتبات متعدد برخی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای نظارتی با این بانک حاکی از تغییر مفاد ضمانت‌نامه‌های صادره بابت تضمین معاملات دولتی می‌باشد، علی‌رغم صراحت ماده (44) «دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه‌های بانکی (ریالی)»، بار دیگر در این خصوص تأکید می‌دارد متن ضمانت‌نامه‌های صادره برای تضمین معاملات دولتی که ذی‌نفع آن‌ها وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی می‌باشند، الزاماً می‌بایست منطبق با متن نمونه فرم‌های ضمانت‌نامه پیوست «آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی مصوب هیئت محترم وزیران» بوده و از هرگونه تغییر در متن این ضمانت‌نامه‌ها جداً خودداری گردد. بدیهی است سایر موارد «دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه‌های بانکی (ریالی)» مشتمل بر مواردی چون اعتبارسنجی ضمانت خواه، لزوم ثبت ضمانت‌نامه‌های یادشده در سپام، اخذ شماره منحصربه‌فرد از این سامانه و درج آن به‌عنوان شماره ضمانت‌نامه‌های مزبور، فراهم نمودن امکان بررسی و تائید اصالت ضمانت‌نامه توسط ذی‌نفع از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک / موسسه اعتباری غیر بانکی و ... که موجب ایجاد تغییر در متن و شرایط ضمانت‌نامه‌های صادره برای تضمین معاملات دولتی نمی‌گردند، کماکان برای این قبیل ضمانت‌نامه‌‌ها نیز لازم‌التباع می‌باشد.

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به‌تمامی واحدهای ذی‌ربط در آن بانک / موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ‌شده و بر حسن اجرای آن دقت و نظارت کافی به عمل‌آورند./2439155

 

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پول‌شویی

اداره مطالعات و مقررات بانکی

عبدالمهدی ارجمند نژاد حمیدرضا غنی‌آبادی

موضوعات مرتبط
موضوع
نمایش
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد