اصلاح تصویب نامه درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز
مصوب هیات وزیران
۶۹۹۷۸ت۵۳۴۲۱هـ
1395/06/10
متن ضابطه

اصلاح تصویب‌نامه در خصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز

 

شماره ۶۹۹۷۸/ت ۵۳۴۲۱ هـ ۱۳۹۵/۶/۱۰


وزارت نفت-وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان برنامه‌وبودجه کشور

 

هیئت‌وزیران در جلسه 1395/6/7 به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۷۲۲۵/ت ۵۳۳۶۷ هـ مورخ 1395/۵/16 به شرح زیر اصلاح می­ شود:

۱ ـ دربند (غ) ماده (۱) پس از واژه «وظایف»، عبارت «ساختار»، اضافه می­ شود.

۲ ـ متن زیر به‌عنوان تبصره به ماده (۲) اضافه می­ شود:

تبصره ـ قراردادهای نفتی موضوع این تصویب­ نامه در محدوده ­های زیر اجرایی می­ شوند:

الف ـ قراردادهای توسعه مخازن مشترک.

ب ـ قراردادهای اکتشاف، توسعه و بهره­ برداری از میادین و مخازنی که اکتشاف نشده است.

پ ـ قراردادهای بهره ­برداری از مخازن با ضریب بازیافت زیر بیست درصد (۲۰%).

ت ـ میادین و مخازن دریای خزر، دریای عمان و مناطق شرق و شمال کشور. 

۳ ـ متن زیر به‌عنوان تبصره (۳) به بند (الف) ماده (۴) اضافه می­شود:

تبصره ۳ ـ جهت حمایت از شرکت­ های ایرانی اکتشاف و تولید، دولت در تأمین تسهیلات مالی از بانک­ ها برای آن‌ها اولویت قائل خواهد شد. 

۴ ـ ماده (۷) به شرح زیر اصلاح می­ شود:

 

ماده ۷ ـ در قراردادهای موضوع این تصویب­ نامه وزارت نفت مجاز است دوره قرارداد را متناسب بازمان موردنیاز اجرای طرح­ ها و حداکثر به مدت بیست سال از تاریخ شروع عملیات توسعه در نظر بگیرد. در مورد طرح­ های پیوسته اکتشاف ـ توسعه و بهره­ برداری، دوره اکتشاف حسب مورد به دوره یادشده قرارداد اضافه می­ گردد. 

۵ ـ بند (ث) ماده (۱۱) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

ث ـ نفت، گاز یا میعانات گازی و دیگر مواد موجود در مخازن موضوع قرارداد کلاً متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. همچنین اعمال حقوق مالکانه در خصوص نفت، گاز یا میعانات گازی و نیز هرگونه فرآورده جانبی حاصله از تولید بر عهده کارفرما می ­باشد. 

۶ ـ ماده (۱۵) به شرح زیر اصلاح می ­شود:


ماده ۱۵ ـ قراردادهایی مشمول مقررات این تصویب­ نامه می­ باشند که به‌طور مشخص مسئولیت عملکرد مخزن در دوره بهره­ برداری و به‌تبع آن بازپرداخت هزینه ­های طرف دوم قرارداد و پرداخت دستمزد و نسبت به قراردادهای بیع متقابل حق­ الزحمه به‌طرف دوم قرارداد منوط به میزان موفقیت وی در تولید نفت و گاز می­ شود. لذا قراردادهایی که حسب نیازها و ضرورت­ های عملیاتی توسط شرکت ملی نفت ایران برای اکتشاف، نگهداشت تولید و یا دیگر عملیات نفتی که منجر به توسعه میدان­ ها یا مخزن­ ها و یا افزایش بازیافت از مخازن با شرکت­ های خدماتی نفتی (OSC) (مانند شرکت‌های حفاری) و یا پیمانکاری ساخت و نصب (EPC/E&C) و دیگر عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات موردنیاز منعقد می‌شود (اعم از این‌که پرداخت‌های به ایشان به‌صورت نقدی و یا همراه با تأمین مالی مانند قراردادهای مهندسی، تدارک کالا، ساخت، نصب و تأمین مالی (EPCF) باشد). کماکان تابع مقررات مربوط به خود بوده و مشمول این تصویب‌نامه نمی‌باشد.

 

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

موضوعات مرتبط
موضوع
نمایش
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد