شماره نامه: 1342590
تاریخنامه: 1396/05/25
پیوست: ندارد
بسمهتعالی
کلیه دستگاههای اجرایی
شورای اقتصاد در جلسه مورخ 1396/3/1 درخواست شماره 1160811 مورخ 1396/2/19 سازمان برنامهوبودجه کشور در خصوص اصلاح مصوبه شماره 586206 مورخ 1395/4/5 شورای اقتصاد موضوع دستورالعمل شرایط واگذاری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای جدید، نیمهتمام، تکمیلشده و آماده بهرهبرداری به بخش غیردولتی (دستورالعمل موضوع ماده (27) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 مجلس شورای اسلامی) را به استناد قانون فوقالذکر بررسی و پس از بحث و بررسی به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد.
متن ذیل جایگزین بندهای 20 و 21 ماده (1) مصوبه فوقالذکر میگردد:
20- کارگروه واگذاری: کارگروهی که به ریاست بالاترین مقام دستگاه مرکزی یا نماینده وی و عضویت معاون وی یا رییس دستگاه اجرایی تابعه ذیربط حسب مورد، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی، نماینده سازمان برنامهوبودجه کشور، نماینده وزارت دادگستری، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و یک نفر کارشناس صاحبنظر به تشخیص رییس دستگاه مرکزی تشکیل میگردد.
21-کارگروه
واگذاری استان: کارگروهی که به ریاست بالاترین مقام دستگاه اجرایی
استانی یا نماینده وی و عضویت نماینده استاندار، نماینده سازمان امور اقتصادی و
دارایی استان، نماینده سازمان برنامهوبودجه استان، نماینده اداره کل دادگستری
استان، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و یک نفر کارشناس صاحبنظر
به تشخیص رییس دستگاه اجرایی تشکیل میگردد
.
ماده (4) مصوبه مذکور بهطور کامل حذف و متن ذیل جایگزین آن میگردد.
ماده 4) فرآیند و شرایط انتخاب سرمایهگذار (ارزیابی صلاحیت سرمایهگذار و ارزیابی طرح تجاری پروژه)
الف) فرایند انتخاب سرمایهگذار
انتخاب سرمایهگذار باید در یک فرایند رقابتی و از طریق انتشار حداقل دو نوبت آگهی شناسایی سرمایهگذار، در روزنامههای کثیرالانتشار و وبسایتهای مرتبط مشترکاً یا منفرداً انجام شود و در دو مرحله ارزیابی صلاحیت سرمایهگذار و ارزیابی طرح تجاری پروژه صورت پذیرد. برای واگذاری خارج از فرآیند رقابت عمومی لازم است سرمایه پذیر دلایل توجیهی را جهت تصویب به کارگروه واگذاری (یا کارگروه واگذاری استان حسب مورد) منعکس نماید. همچنین، شرایط فراخوان محدود و حداقل تعداد سرمایهگذاران در فهرست کوتاه در راهنمای سازمان تبیین میگردد.
1) ارزیابی صلاحیت سرمایهگذار:
1-1- دریافت اسناد ارزیابی صلاحیت، تکمیل کاربرگها و ارائه مدارک توسط متقاضیان که پس از راهاندازی سامانه اطلاعرسانی مشارکت عمومی- خصوصی بهصورت الکترونیکی انجام شود.
1-2- امکان بازدید از محل پروژه و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ که در صورت لزوم انجام شود.
1-3- بررسی کاربرگها و اسناد توسط کمیته منتخب کارگروه واگذاری و اصلاح یا تکمیل آن توسط متقاضیان در صورت لزوم و ارزیابی صلاحیت سرمایهگذار و تهیه فهرست کوتاه اشخاص دارای توان مالی.
تبصره: درصورتیکه متقاضیان سرمایهگذاری از نهادهای عمومی غیردولتی باشند، موضوع قانون (فهرست نهادها و مؤسسات غیردولتی به انضمام الحاقیه آنها مصوب 1373/4/19)، انطباق شرایط متقاضیان با شرایط مذکور در ماده (6) قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1393 ضروری است.
2) ارزیابی طرح تجاری پروژه (پیشنهاد فنی و مالی پروژه)
2-1- ارسال دعوتنامه به اشخاص فهرست کوتاه بهمنظور دریافت پیشنهاد طرح تجاری پروژه و تضمین شرکت در فرآیند واگذاری
2-2-دریافت تضامین و پیشنهادهای طرح تجاری پروژه و شناسایی مناسبترین پیشنهاد توسط کمیته منتخب کارگروه واگذاری و اعلام نظر به کارگروه واگذاری
2-3- تعیین سرمایهگذار منتخب توسط کارگروه واگذاری بر اساس شاخصهای مالی یا دیگر شاخصهای متناسب اعم از مدتزمان بازپرداخت سرمایه از محل اجاره یا کسب درآمد از پروژه قبل از واگذاری آن به سرمایه پذیر یا ارزش فعلی میزان پرداختی به سرمایه پذیر (در حالت مزایده) یا به سرمایهگذار بعد از شروع بهرهبرداری از پروژه
2-4- تجدید تمام یا قسمتی از فرآیند انتخاب سرمایهگذار توسط کارگروه واگذاری در صورت لزوم
ب) شرایط انتخاب سرمایهگذار
1- در مواردی که متقاضیان در روش فروش پروژه کمتر از سه نفر باشند، ارزیابیها بر اساس تعیین قیمت اولیه انجام شود.
2- سرمایه پذیر میتواند ارزیابی طرح تجاری پروژه را بهصورت مجزا در دو مرحله ارزیابی فنی و ارزیابی مالی انجام دهد.
3- سرمایه پذیر میتواند مراحل ارزیابی در جزء (1) و (2) بند «الف» این ماده را در یک مرحله انجام دهد.
4- برای پروژههایی که به تشخیص سرمایهگذار نیاز به ارزیابی فنی ندارند، مرحله ارزیابی پیشنهادهای فنی از فرآیند انتخاب سرمایهگذار حذف شود.
5- درصورتیکه پیشنهاد پروژه جدید از طرف سرمایهگذار به سرمایه پذیر ارائه شود، سرمایه پذیر ضروری است با بررسی و در صورت نیاز تکمیل آن و اخذ مجوزهای لازم، از طریق فرایندهای اشارهشده در این دستورالعمل، پروژه موردنظر را بهمنظور ایجاد فرآیند رقابتی در انتخاب سرمایهگذار به فراخوان عمومی گذارد.
6- قبل از شروع فرآیند انتخاب سرمایهگذار، مطالعه جامعی برای شناسایی، ارزیابی کیفی و کمی، تخصیص و استراتژیهای پاسخ ریسکهای مختلف بر اساس شرایط و ویژگیهای هر پروژه و مشخص نمودن مسئول هر ریسک (سرمایه پذیر، سرمایهگذار، مشترک بین سرمایه پذیر و سرمایهگذار و شخص ثالث) توسط سرمایه پذیر انجام میشود. این اطلاعات در زمان انتخاب سرمایهگذار، مسئولیتها و وظایف طرفین قرارداد و تعیین دیگر مفاد و شرایط قراردادی به کار میرود و بهعنوان یکی از پیوستهای اسناد واگذاری پروژه مورداستفاده قرار میگیرد.
7- نحوه تأثیرگذاری امتیاز طرح تجاری پروژه باید بهصراحت در اسناد ارزیابی تصریح گردد.
8- معیارها و وزنهای ارزیابی طرح تجاری پروژه حسب مورد توسط سرمایه پذیر در اسناد مشخص گردد.
ج) راهنمای فرآیند و شرایط انتخاب سرمایهگذار اعم از تضامین و تعهداتی که طرفین مشارکت به یکدیگر میدهند و فرآیند یک مرحلهای یا دومرحلهای ارزیابی فنی و ارزیابی مالی بهتفصیل توسط سازمان تهیه و ابلاغ میگردد. تا زمان ابلاغ راهنمای مذکور، سرمایه پذیر بر اساس این دستورالعمل موارد لازم را در اسناد فراخوان پیشبینی کند.
تبصره: امکان حضور نهادهای عمومی غیردولتی در فهرست کوتاه، تنها در شرایطی مجاز است که در فهرست کوتاه هیچ متقاضی از بخش خصوصی و تعاونی قرار نگیرد.
تبصره (2) ماده (5) دستورالعمل قبلی حذف گردید.
متن ذیل جایگزین ماده (10) دستورالعمل میگردد.
ماده 10) تضامین قرارداد واگذاری
میزان، انواع و شرایط تضامین طرفین قراردادهای واگذاری (ازجمله سفته، وثایق ملکی و ...) برحسب نوع پروژه و شرایط موجود در چارچوب موافقتنامه قرارداد ابلاغی، توسط کارگروه واگذاری یا کارگروه واگذاری استان حسب مورد تعیین میشود.
ماده ذیل بهعنوان ماده جدید به مصوبه مذکور الحاق میگردد:
ماده 11) فسخ و حل اختلاف قراردادهای واگذاری
1- فسخ قرارداد واگذاری در تمامی موارد صرفاً با درخواست عالیترین مقام دستگاه اجرایی و تصویب کارگروه واگذاری یا کارگروه واگذاری استان صورت پذیرد.
2- رفع اختلاف بین طرفین در قراردادهای مشارکت به ترتیب زیر انجام شود:
2-1- از طریق مذاکره طرفین
2-2- ارجاع به کارشناس یا کارشناسان منتخب طرفین
2-3- حلوفصل اختلافات از طرق داوری توسط کارگروه واگذاری یا کارگروه واگذاری استان حسب مورد با رعایت اصل (139( قانون اساسی و سایر مقررات موضوعه
تبصره: لازم است ارجاع به داوری کارگروههای مذکور در متن قرارداد واگذاری بهروشنی تصریح شود.
ماده (11) دستورالعمل قبلی به ماده (12) و ماده (12) به ماده (13) تغییر مییابد.
- سایر مفاد مصوبه شماره 586206 مورخ 1395/4/5 به قوت خود باقی است.
محمدباقر نوبخت- رییس سازمان اداری و استخدامی کشور