بررسی و مقایسه ریسک های شناسایی شده در پروژه های B.O.T و نقش آن در پروژه های راهسازی
نویسندگان:سید مهدی جوادی - سید فرزین فائزی - محمد مهدی خیبری
محل انتشار:دومین کنگره بین المللی سازه ، معماری و توسعه شهری
-
1393
متن ضابطه

چکیده

در دو دهه گذشته اجرای پروزه های حمل و نقلی به روش ساخت ، بهره برداری و انتقال (BOT) و مشتقات آن به عنوان یکی از روش های پذیرفته شده جهت مشارکت بخش خصوصی در توسعه پروژه های حمل و نقلی در سطح جهانی شناخته شده است و دولت ها نیز آن را به عنوان روشی مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت سریع پروژه های حمل و نقلی و استفاده بهینه از آن ها پذیرفته اند مدیریت ریسک به معنی استفاده از مهارت های افراد و یا گروه ها به منظور حصول اطمینان از شناسایی تمام ریسک ها ، اندازه گیری و اجرای انها در پروژه می باشد در این تحقیق ضمن معرفی کامل روش BOT و فرایند مدیریت ریسک به پیاده سازی و تخصیص این ریسک ها در این نوع پروژه ها به عنوان عوامل مربوطه پرداخته شده است جهت این منظور از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و پس از جمع اوری آنها توسط نرم افزار قدرتمند آماری Spss به تجزیه و تحلیل پاسخ ها شامل انالیزهای نیکویی برازش ، پایایی داده ها و آنالیز واریانس پرداخته شده و در نهایت ریسک های مورد نظر پس از رتبه بندی توسط روش TOPSIS به عوامل موثر در ایچاد اینگونه ریسک ها اختصاص داده شده و نتیجه گیری به عمل امده است نتایج حاکی از ان بوده است که ریسک هایی همچون ریسک خرید اجباری، ریسک عدم رسیدن به استانداردها ، محدودیت های صادرات و واردات ، محدودیت ها و آسیب های زیست ، ریسک تغییر در قرارداد، ریسک حمایتی سیاسی، ریسک آسیب و زیان های وارد بر کار و تاخیر در تخصیص بودجه به ترتب بیشترین احتمال وقوع را دارا بوده اند البته لازم به ذکر است که هر پروژه با توجه به خصوصیات خود و عاملی که به کمک آن ریسک را تجزیه و تحلیل می نماید نتایج متفاوتی را که مختص به همان پروژه است را دنبال خواهد داشت و در حقیقت برای هر پروژه می توان فرایند مدیریت ریسک را پیاده نمود تا میزان تاثیرگذاری این پارامتر بر عملکرد پروژه را بتوان کاهش داد.

کلیدواژه‌ها:

پروژه ها راهسازی، خصوصی سازی، مدیریت ریسک، BOT، نرم افزار Spss

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد