لزوم بهبود، ایجاد و توسعه پروژه های زیر بنایی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل و شاخص های توسعه چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه و ویژگی های خاص این پروژه ها، توجه کشورها را به استفاده از قابلیت و پتانسیل بخش خصوصی و سرمایه های خارجی معطوف نموده است. سیستم های یکپارچه یا بسته های قراردادی که BOT از آن دسته است، با هدف انتقال وظایف دولت به بخش خصوصی و استفاده از منابع مالی این بخش در انجام پروژه های بزرگ و پیچیده، به خصوص پروژه های زیربنایی ایجاد شده اند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود در این مقاله، ضمن معرفی وضعیت کاربرد BOT در پروژه های راهسازی در جهان، مکانیزمی برای واگذاری مسئولیت نگهداری جاده ها به پیمانکار سازنده آن بر حسب رویکرد BOT معرفی می شود. به این منظور با استفاده از سه منبع درآمد راه ها یعنی اخذ عوارض تابلوهای تبلیغاتی و فروشگاههای موجود در مسیر مقایسه ای بین هزینه نگهداری و درآمد قابل پیش بینی صورت می گیرد. با توجه به تحلیل ها و مدل ارائه شده مشخص می گردد که با در نظر گرفتن نرخ 3 درصد برای هزینه نگهداری راهها، استفاده از این درآمد بالقوه نه تنها هزینه های نگهداری را پوشش خواهد داد، بلکه خود به تنهایی پروژه سودآوری است و م یتواند جهت ایجاد تسهیلات لازم مورد استفاده واقع گردد
رویکرد ساخت- بهره برداری- واگذاری BOT نگهداری راه ها، تامین مالی، ایران