بررسی به کارگیری مهندسی ارزش در زمان اجرای پروژه های راه سازی به روش BOT
نویسندگان:شاهرخ طافی - خیراله قنبرزاده
محل انتشار:اولین کنگره علمی پژوهشی افق های نوین در حوزه مهندسی عمران، معماری، فرهنگ و مدیریت شهری ایران
-
1394
متن ضابطه

چکیده

کمبود منابع مالی دولت جهت توسعه راه ها باعث گسترش استفاده از روشBOT ساخت- بهره برداری- انتقال دراین بخش شده است. این نوع قراردادها خود دارای پیچیدگی و حساسیت های زیادی می باشد. مهندسی ارزش، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت های یک طرح، از زمان شکل گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم ترین روش های اقتصادی در عرصه فعالیت های مهندسی، شناخته شده است.این تحقیق ضمن معرفی کامل روش ساخت- بهره برداری- انتقال و مهندسی ارزش، به پیاده سازی و بکارگیری این فرآیند در این پروژه ها در محیط ایران می پردازد. مطالعات ارزش فرصتهای مناسبی برای کاهش هزینه ، بهبود کیفیت، بهبود ساخت پذیری، کاهش زمان ساخت، افزایش طول عمر و گاه ترکیب موارد بالا در اختیار قرارمی دهد. این پژوهش که از نوع کاربرد ی است شامل دومرحله مطالعات کتابخانه ای و پیمایش میدانی و سپس نتیجه گیری از تلفیق مطالعات کتابخانه ای و پیمایش میدانی است، تحلیل آماری آن نشان داد که به صورت میانگین حدود 60درصد جامعه آماری تحقیق موافق تاثیرگذای اصول و فاکتورهای مهندس ارزش بر زمان، کیفیت و هزینه پروژه های ساخت- بهره برداری- انتقال هستند. همچنین در تحقیقات میدانی ملاحظه گردید که در پروژه آزاد راه پل زال – اندیمشک مهندسی ارزش در مراحل ابتدایی پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

کلیدواژه‌ها:

ارزش، کیفیت، زمان، هزینه، راهسازی

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد