تحلیل حقوقی قراردادهای بی او تی








حسن سلیمانی، شهلا شاهسونی

انتشارات مجد /1395/ چاپ اول

سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلان و زیربنایی امری اجتناب‌ناپذیر است و روش‌های سنتی تامین منابع مالی دیگر قادر به پاسخگویی به تقاضای روزافزون کشورها در حال توسعه نمی‌باشد. همچنین عدم حضور بخش خصوصی در عرصه صنعت و تجارت خلا بزرگی است که این کشورها را از عرصه رقابت و پیشرفت باز می‌دارد.
بنابراین در جهت چاره‌اندیشی و تامین نیازها و چالش‌های متعدد، که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند علم حقوق با نقش‌آفرینی اقدام به طراحی مدلی از قراردادهای تجارت بین‌الملل نمود که در آن مشکل تامین منابع مالی، مشارکت بخش خصوصی، دسترسی به تکنولوژی و فن‌آوری‌های روز دنیا مرتفع گردیده است. در واقع قرارداد بی‌او‌تی یکی از مقوله‌هایی است که در جهت پاسخگویی به نیاز جوامع طراحی گردیده است و با خصوصیات منحصر به فرد خود توانسته چهره ممتاز و موفقی در عرصه تجارت بین‌الملل معرفی نماید.
مجموعه حاضر در سه فصل پیرامون چرایی پیدایش، بسترسازی‌های لازم، مراحل اجرایی، شروط قرارداد، قالب حقوقی و نظام حقوقی حاکم بر آن را معرفی نماید و در پایان چالش‌ها و موانع موجود برای انعقاد و اجرای این مدل قراردادی را بیان دارد.
لذا مجموعه حاضر که در آن سعی شده است به صورت کاربردی و از تمام زوایا قرارداد بی‌او‌تی بررسی گردد علاوه بر دانشجویان حقوق تجارت بین‌الملل می‌تواند مورد استفاده کلیه اشخاص که به نحوی در این قرارداد دخیل هستند از جمله پیمانکاران، موسسات مالی، بانک‌ها، سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرد.