آزمون شخصیت شناسی تیپ A و B


آزمون شخصیت شناسی تیپ A و B

آزمون شخصیت شناسی 25 سوال
زمان پاسخ به آزمون 10 دقیقه
آزمون شخصیت شناسی همراه با تفسیر تفسیر دارد
قیمت آزمون شخصیت شناسی 20 هزار تومان
ورود به آزمون گروهی


کاشف این دو تیپ شخصیتی، دکتر فریدمن و روزنمن (متخصصین قلب) در سال ۱۹۷۶ می‌باشند.
درواقع رفتار تیپ A را به‌صورت تصادفی کشف کردند. این کشف بعدازآن رخ داد که آن‌ها متوجه شدند صندلی‌های اتاق انتظار آن‌ها بسیار زودتر از زمانی که به‌طورمعمول برای آن پیش‌بینی می‌شد، نیاز به تعمیر و بازسازی پیدا می‌کنند.
هنگامی‌که تعمیر‌کار مبلمان و صندلی کار خود را آغاز کرد، به‌دقت صندلی‌ها را بررسی کرده و سپس اشاره کرد که روکش صندلی به نحوی غیرمعمول ساییده شده است: «چیزی در بیماران شما وجود دارد که با سایرین متفاوت است، من هرگز کسی را ندیده‌ام که صندلی‌ها را مانند این از بین برده و فرسوده کند.»
برخلاف بسیاری از بیماران که صبر و حوصله به خرج می‌دهند، بیماران قلبی قادر نیستند تا به مدت طولانی بر روی صندلی‌های خود بنشینند و درنتیجه دسته‌های صندلی را می‌سایند. آن‌ها تمایل داشتند بر لبه‌ی صندلی نشسته و مکرراً به سمت بالا خیز بردارند. بااین‌حال، پزشکان در ابتدا این سخنان را رد کردند و پس از گذشت پنج سال آن‌ها تحقیق رسمی خود در این زمینه را آغاز کردند.
فریدمن و روزنمن بر روی این رفتار، برچسب شخصیت تیپ A زدند. آن‌ها پس‌ازآن تحقیقات خود را در این خصوص انجام دادند تا نشان دهند که افراد دارای شخصیت تیپ A، نسبت به تیپ B به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و فشارخون بالا قرار دارند.
با اینکه در ابتدا «شخصیت تیپA » توسط فریدمن و روزنمن نام‌گذاری شد، اما در حال حاضر به‌عنوان پاسخ‌های رفتاری مفهوم‌سازی شده است که روی‌هم‌رفته به‌طورکلی از آن با عنوان «الگوی رفتاری تیپA » یاد می‌شود.
فریدمن و روزمن یک بررسی طولی را انجام دادند تا به‌وسیله‌ی آن فرضیه‌ی خود مبنی بر اینکه شخصیت نوع A می‌تواند پیش‌بینی کنده‌ی حوادث مربوط به بیماری قلبی باشد را موردبررسی قرار دهند. در طی مطالعات گروه همکاری غربی، ۳۱۵۴ مرد سالم در سنین بین ۳۹ تا ۵۹ سال به مدت هشت سال و نیم موردبررسی قرار گرفتند.
از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک پرسشنامه را تکمیل کنند. (نمونه‌ی سوالاتی که توسط فریدمن و روزمن مطرح‌شده بود، در پرسشنامه مذکور آورده شده است.)
– از پاسخ‌ها و همچنین شیوه‌ی عمل آن‌ها، هرکدام از شرکت‌کنندگان به یکی از دو گروه زیر تقسیم شدند:
رفتار تیپ A: رقابتی، بلندپرواز، بی‌قرار، تهاجمی بوده و با سرعت صحبت می‌کند.
رفتار تیپ B: آرام و غیررقابتی است.
بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه‌ی ذکرشده در بالا‌، ۱۵۸۹ نفر به‌عنوان شخصیت تیپ A و ۱۵۶۵ نیز در تیپ B طبقه‌بندی شدند.
هشت سال بعد، ۲۵۷ نفر از شرکت‌کنندگان به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند. در پایان مطالعه، ۷۰٪ از مردان مبتلابه بیماری قلبی عروقی (CHD) را افرادی تشکیل می‌دادند که از تیپ شخصیتی A برخوردار بودند.
رفتار نوع A باعث می‌شود تا آن‌ها بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با استرس مانند CHD، فشارخون بالا و غیره قرار گیرند. در چنین افرادی، احتمال ارائه‌ی پاسخ‌های «ستیز یا گریز» توسط چیز‌هایی که در محیط اطراف آن‌ها وجود دارد از احتمال بیشتری برخوردار است. درنتیجه، به‌احتمال‌زیاد در آن‌ها هورمون استرس‌زا وجود دارد که در طول یک دوره‌ی طولانی منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با استرس می‌شود.


چرا باید تیپ‌های شخصیتی را بشناسیم؟
هرکدام از تیپ‌های شخصیتی A و یا B دارای خصوصیات خاصی هستند که می‌توان افراد را با آن شناخت و با شناخت بهتر از افراد، می‌توان رفتار مناسب با دیگران داشت. همچنین آگاهی از نوع تیپ شخصیتی فرد، می‌تواند به ایفای نقش بهتر فرد در سازمان کمک نماید و سازمان را به اهداف سازمانی برساند، چراکه با آگاهی از نوع تیپ شخصیتی فرد، خواهیم توانست افراد مناسب را برای مشاغل موردنظر انتخاب کنیم. روانشناسان شخصیت تیپ A را به‌عنوان افراد پیچیده احساساتی تعریف می‌کنند که در کسانی می‌توان مشاهده نمود که همواره در یک حالت کشمکش هستند و برای رسیدن به هدف با افراد و عوامل دیگر مقابله می‌کنند. و در مقابل شخصیت‌هایی که آرام ، صبور و میانه‌رو هستند، به‌عنوان تیپ B مطرح می‌شوند.
اگر افراد برای انتخاب همسر، فردی با تیپ شخصیتی مشابه خودشان انتخاب کنند، ازدواج ناموفقی خواهند داشت چون این دو قطب شبیه هم هستند؛ یعنی هر دو بی‌طاقت و عجول و نتیجه گرا بوده و در مقابل مشکلات زندگی واکنش‌های مشابه نشان می‌دهند. پس مشکل‌آفرین خواهند بود.
لازم به ذکر است که الگوی نوع A و B در حد نهایت در دو سوی یک پیوستار ارائه می‌دهند. بیشتر افراد در نقطه‌ای بین این دو حد قرار دارند. ضمن این‌که هر یک از آن‌ها بیشتر به یکی از طرفین گرایش دارند.

ورود به آزمون گروهی