این تحقیق با هدف معرفی ریسک های موجود در پروژه های راهسازی که با روش اجرا می شوند و رتبه بندی بندی سطوح اهمیت انواع ریسک های شناسایی شده در پروژه های BOT با استفاده از روش Topsis انجام شده است . در این راستا ازابزار پرسشنامه استفاده گردیده و پس از جمع آوری آن ها توسط نرم افزار آماری Spss به تجزیه تحلیل پاسخ ها شامل آنالیزهای نیکویی برازش، پایایی داده ها و آنالیز واریانس پرداخته شده و در نهایت نسبت به رتبه بندی ریسک های مورد نظر توسط روش TOPSIS ،اقدام شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که ریسک هایی همچون ریسک خرید اجباری،ریسک عدم رسیدن به استانداردها، محدودیت های صادرات و واردات، محدودیتها و آسیب های زیست، ریسک تغییر در قرارداد، ریسک حمایت سیاسی در بالاترین رتبه قرار می گیرند وبیشترین احتمال وقوع را دارا بوده اند و ریسک های فنی،تکنولوژی، ریسک فساد دولتی، مصادره و توقیف، ریسک تاخیر در آماده سازی در پائین ترین رتبه قرار می گیرند و کمترین احتمال وقوع را دارا بوده اند. از طرفی هر پروژه با توجه به خصوصیات خود و عاملی که به کمک آن ریسک را تجزیه و تحلیل می نماید، نتایج متفاوتی را که مختص به همان پروژه است را به دنبال خواهد داشت و در حقیقت برای هرپروژه می توان فرایند مدیریت ریسک را پیاده نمود تا میزان تاثیرگذاری این پارامتر بر عملکرد پروژه را بتوان کاهش داد. همچنین از نظر فاکتورهای رتبه بندی ، روش تحلیل سلسله مراتبی تاپسیس نشان داد که فاکتور هزینه با 0.6806 امتیاز بالاترین اهمیت را نسبت به فاکتور اثر زمانی و کیفیتیت دارد. و روش topsis برای اولویت بندی ، روشی کامل بوده و نتایج تحقیق را بطور کلی متفاوت و کاملتر از تحقیقات قبلی منعکس می کند
ریسک ،پروژه های راهسازی ، BOT ، روش Topsis