روش BOT، یکی از روش های پذیرفته شده جهت مشارکت بخش خصوصی در توسعه پروژه های زیربنایی در سطح جهان می باشد . دولت های مختلف از این روش بعنوان یک روش مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت سریع پروژه های زیربنایی که بشدت مورد نیاز جامعه می باشد استفاده می کنند. هدف از انجام این تحقیق بررسی پروژه های T.O.B و شناسایی ریسک های موجود در آنها در پروژه های راهسازی می باشد. در این تحقیق ضمن معرفی روش BOT به عنوان یکی از روش های اجرای پروژه های عمرانی، بخصوص پروژه های راهسازی، ریسک های موجود در اینگونه پروژه ها، بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سایر محققین مورد تجزیه تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که ریسک های مختلفی پروژه های عمرانی، بخصوص پروژه های راهسازی و BOT وجود دارند که به صورت های مختلفی تقسیم بندی می گردند و به عنوان ریسک هایی که بیشترین تاثیر را بر روی اهداف پروژه های BOT داشته اند، ارائه شده است. با توجه به نتایج این ریسک ها در دو گروه ریسک های داخلی و خارجی تقسیم شده و ارائه گشتند. ریسک های خارج پروژه شامل ریسک های سیاسی، ریسک اقتصادی، ریسک های قانونیو ریسکهای داخل پروژه شامل ریسک طراحی، ریسک مالی، ریسک های ساخت و تکمیل، ریسک های بهره برداری، ریسک درآمد و بازار، سازمانی و مدیریت ،ریسک های توسعه،آماده سازی پروژه می باشند .
ریسک داخلی، ریسک خارجی ،پروژه های راه سازی ، پروژه های BOT