بهینه سازی اجرای پروژه های راهسازی به طریق B.O.T و با بکارگیری مدیریت ریسک مطالعه موردی آزاد راه سمنان - شاهرود
نویسندگان:علی کریمی - توحید پوررستم
محل انتشار:سومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری
-
1395
متن ضابطه

چکیده

مدیریت ریسک در پروژه های BOT از اهمیت خاصی برخوردار بوده و غفلت از ان سرنوشت پروژه را به شدت به مخاطره خواهد انداخت اصولا مدیریت این پروژه ها بدون مدیریت ریسک پروژه ای امری کاملا غیر معقول است به منظور مدیریت ریسک روال بر این است که این ریسکها با توجه به توانمندی های طرفین بین آنا تقسیم می شود به گونه ای که ریسکهای سیاسی و قانونی برعهده دولت و ریسکهای تجاری و مالی اقتصادی برعهده شرکت پروژه قرا رداده می شود جامعه آماری این تحقیق به 5 طبقه با ویژگی های متفاوت تقسیم می شود که عباتند از: کارفرمایان، مجموعه های مهندسی مشاور، شرکتهای پیمانکاری،سرمایه گذاران و مجریان پروژه های آزاد راهی در پژوهش حاضر ضمن معرفی روش BOT و فرایند مدیریت ریسک، به پیاده سازی و به کارگیری این فرایند در شرایط عدم قطعیت و در آزاد راه سمنانشاهرود پرداخته است به این ترتیب با توجه به گامهای اصلی فرآیند مدیریت ریسک و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تلفیق آن با پیمایش میدانی، ریسکهای پروزه های راهسازی شناسایی شده اند. سپس ریسکهای شناسایی شده به صورت کیفی و با استفاده از جمع آوری آرای خبرگان 11 نفر تحلیل و ارزیابی شده و اولویت بندی شدهاند نتایج نشان داد که ریسکهای تاخیر در آماده سازی پروژه برنامه ریزی و هماهنگی، هزینه های تامین مالی و نوسان نرخ ارز به ترتیب بیشترین اهیمت را دارند همچنین ریسک محدودیتهای و اسیبهای زیست محیطی حمایت سیاسی تغییر در اولویت های و سیاسیتهای دولتی قطع پرداختها و توسط دولت کمترین اهمیت را در بین ریسکهای پروژه آزاد راه سمنان شاهرود دارند.

کلیدواژه‌ها:

اعداد فازی، پروژه BOT، عدم قطعیت، مدیریت ریسک

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد