ارایه مدلی جهت ارزیابی ریسک مالی پروژه های BOT براساس چرخه ریسک پروژه
نویسندگان:محمدسعید جبل عاملی - حمیدرضا حداد - علی حاجی آقا بزرگی
محل انتشار:اولین کنفرانس مدیریت اجرایی
-
1388
متن ضابطه

چکیده

مدیریت ریسک، یکی از فرایندهای نه گانه مدیریت پروژه است که به منظور بیشینه نمودن نتایج مثبت و کمینه نمودن احتمال وقوع پیامدها و اثرات ناگوار در پروژه به کار می رود. پروژه ها با توجه به شرایط کنونی بازار و تجارت و وجود شرایط عدم قطعیت ، در هر لحظه از زمان در معرض بحران قرار دارند. پس می توان گفت مدیریت ریسک شرط لازم برای رسیدن به اهداف پروژه هاست.
یکی از روش های اجرای پروژه های عمرانی ، رویکرد " ساخت، بهره برداری و واگذاری " (BOT) است این رویکرد عبارتست از روشی جامع به منظور طراحی، ساخت، بهره برداری و مدیریت بر سود پروژه که با کمک گرفتن از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی صورت می گیرد و تلاش می کند تا کمترین هزینه ممکن به دولت وارد شود.
ویژگیهای خاص این رویکرد از جمله حضور ذینفعانی با منافع متضاد در یک پروژه ، تاثیرگیری از تصمیمان کلان ملی و حساسیت های سیاسی ـ اجتماعی آن سبب شده است که روش های استاندارد ارزیابی ریسک در این پروژه ها کارکرد لازم را نداشته باشد.
در این مقاله پس از مروری کلی بر کاربرد مدیریت ریسک در پروژه ها ، به معرفی رویکرد BOT پرداخته و سپس مدلی کاربردی با نام چرخه مدیریت ریسک جامع، جهت ارزیابی ریسک مالی پروژه هایی که با کمک این رویکرد اجرا می شوند ارائه می گردد.

کلیدواژه‌ها:

مدیریت ریسک، چرخه مدیریت ریسک جامع، رویکرد BOT

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد