نیاز به اجرای پروژه های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه سبب شد تا قراردادهایی چون BOT را بتوان یک روش مطمئن جذب سرمایه خصوصی دانست که علاوه بر جبران کمبود منابع دولتی، مالکیت دولت را نیز برپروژه ها بهمراه خواهدداشت بررسی شاخص ریسک پروژه ها اساس هرقراردادBOT است کهمیتواند تضمین کننده موفقیت پروژه گردد هدف این مقاله تلاش برای ایجادساختارمدیریت ریسک درپروژه های BOT ازادراهی کشوراست لذاباتوجه به تجربیات گذشته دراین زمینه و جمعاوری نظرات متخصصان کشوربامطالعات میدانی گسترده و اطلاعات اماری بدست امده سعی شده ارتباط بین شاخص ریسک و چهارعدم قطعیت عمده موجود درمراحل ساخت و بهره برداری پروژه های BOTازادراه های ایران با استفاده ازنرم افزار sPSS مورد بررسی اماری قرارگیرد دراین مقاله به مطالعه موردی ازادراه ساوه ـ سلفچگان پرداخته شد به گونه ای که نتایج بدست امده بتواند به کارفرمایان و پیمانکاران که قصدانجام پروژه هایی ازایندست را دارند کمک نماید تادرتصمیم گیریهای خوداگاهانه ترگام بردارند
ریسک پروژه ، پروژه های آزادراهی ، قرارداد BOT