ارائه مدلی مبتنی بر روش درخت دو جمله ای برای ارزشیابی مالی و اقتصادی پروژه های مشارکتی BOT آزادراهی کشور با رویکرد تئوری اختیارات حقیقی
نویسندگان:سپیده فرجی - مهدی روانشادنیا
محل انتشار:چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک
-
1394
متن ضابطه

چکیده مقاله:

نیاز به اجرای پروژه های زیربنایی در کشورهای درحال توسعه سبب شد تا قراردادهای چون BOT رابتوان یک روش مطمئن جذب سرمایه دانست که علاوه بر جبران کمبود منابع دولتی، مالکیت دولترا نیز بر پروژه ها به همراه خواهد داشت. مطالعه پروژه های راهسازی کشور حاکی از ظرفیت اجرایآن ها به روش BOT است. اجرای این پروژه ها مستلزم سرمایه گذاری سنگین می باشد، لذا ارزشیابیدقیق مالی و اقتصادی این پروژه ها یکی از اساسی ترین چالش های پیش روی دولت و شریکخصوصی می باشد. در این راستا، حدود سه دهه است دیدگاهی جدید به نام اختیارات حقیقی (RO)وارد دنیای ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری شده است. در این مقاله تئوری اختیارات حقیقی برای ارزشیابی مالی پروژه های آزادراهی BOT کشور به کار گرفته شده است. مزایای این رویکرد نسبت به روش سنتی و رایج DCF، در نظر گرفتن اثر انعطاف پذیری مدیریتی درارزش پروژه و عدم استفاده از نرخ ریسک پروژه در تنزیل ارزش های آتی است. این مقاله در پی آن است تا ضمن بررسیتئوری اختیارات حقیقی و مقایسه آن با روش DCF الگوریتمی مبتنی بر مدل درخت دو جمله ای در ارزشیابی پروژه های مشارکتی آزادراهی ایران ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها:

پروژه های BOT، آزادراه ، ارزشیابی مالی و اقتصادی، تئوری اختیارات حقیقی، مدل درخت دوجمله ای

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد