پیش بینی تقاضا در پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی در جاده های عوارضی با استفاده از سیستم دینامیک
نویسندگان:مهدی روانشادنیا - مهدی روحمانی
محل انتشار:اولین کنگره تخصصی مدیریت شهری و شوراهای شهر
-
1393
متن ضابطه

چکیده

با توجه به تحولات سه دهه اخیر دنیا و افزایش جمعیت در سراسر دنیا, نیاز فزاینده ای به زیر ساخت ها و راه های مواصلاتی جهت سهولت زندگی بشریت احساس می شود. تحولات اقتصادی اخیر دنیا و همچنین طرح های ریاضتی بسیاری از کشورهای جهان و حجم بالای بودجه مورد نیاز این طرح ها , دولتمردان را تشویق به استفاده از روش مشارکت عمومی – خصوصی در اجرای زیر ساخت ها و استفاده از سرمایه بخش خصوصی کرده است. موفقیت آمیز بودن مشارکت های بخش عمومی– خصوصی در بسیاری از پروژه های زیر بنایی به طور قابل توجهی وابسته به تقاضا در این پروژه ها می باشد . پیش بینی تقاضا با توجه به وابسته بودن آن به عواملی چون : عوامل اقتصادی , اجتماعی , فنی و ارتباط بین آن ها , از پیچیدگی بالایی برخوردار است. علاوه بر این ارزیابی تاثیرات این عوامل ماهیتی پویا و وابسته به زمان دارد. در میان روش های متعدد مدل سازی سیستم ها , سیستم دینامیک دارای توانایی بالایی در مدل سازی سیستم هایی با پیچیدگی بالا می باشد. مدل سازی دینامیک یا پویا به طور کلی به دو صورت کمی و کیفی امکان پذیر است. در این مقاله سعی بر این شده است که یک مدل مفهومی کیفی برای پیش بینی تقاضا در جاده های عوارضی ساخته شود که مراحل آن به این صورت است : شناسایی عوامل , تشکیل نمودار های علت و معلول , اعتبار بخشی به این نمودار ها. علاوه بر این شرح داده میشود که چگونه اطلاعات از مرحله توسعه به مراحل بعدی یکپارچه شده و تشکیل یک سیستم دینامیک خواهند داد. به دست آوردن یک مدل کیفی صحیح می تواند مقدمه ای برای تهیه ی مدل کمی دینامیک جهت ارزیابی دقیق تر اثرات عوامل مختلف بر تقاضا در زیر ساخت ها باشد.

کلیدواژه‌ها:

پیش بینی تقاضا , مشارکت عمومی- خصوصی , سیستم دینامیک , جاده های عوارضی

موضوعات مرتبط
موضوعی یافت نشد
دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد