بهای ردیف های فهرست بها، به صورت خام و فقط هزینه ایاجرای کار از قبیل نیروی انسانی، ماشین آلات، مصالح و حمل در آن ها دیده شده است. و هزینه های جانبی از قبیل کسورات، سود، هزینه های دفتر مرکزی و هزینه های متفرقه باید با عنوان ضریب بالاسری دیده شود. ضریب بالاسری دست کم 30 الی 50 درصد از مبلغ نهایی هر قرارداد را به خود اختصاص می دهد لذا، کوچک ترین اشتباه در نحوه ی محاسبه ی ضریب مذکور در هنگام مناقصه می تواند پروژه را با شکست مواجه کند. با توجه به این مهم، در این نوشتار سعی شده است با مطالعه ی موردی رشته ی راه و ترابری، کمبدها و کاستی های ضریب بالاسری نسبت به جایگاه سیستم فهرست بها بررسی شود نتایج پژوهش نشان میدهد که ضریب بالای سری با مبلغ پیمان رابطه ی عکس دارد و با افزایش مبلغ پیمان، این ضریب کاهش می یابد. براین اساس، معادله یی خطی جهت تعیین ضریب بالا سری با توجه به مبلغ قرارداد پیشنهاد شده است.
بالاسری، مبلغ پیمان، سود، کسورات