انتخاب روش مناسب مشارکت خصوصی- دولتی به منظور تأمین مالی پروژه های آزاد راه ایران با رویکرد AHP
نویسندگان:محمد رضا گلابچی- عصمت الله نورزایی (مسئول مکاتبات) محل انتشار: -
-
1393
متن ضابطه
چکیده
سرمایههای بخش خصوصی در ساخت زیرساختهای حمل ونقل که یکی از مهمترین آنها پروژههای آزادراهی است، در دهههای اخیر به شدت در کشورهای درحال توسعه مورداستفاده قرارگرفتهاست. اما در موارد متعددی بهدلیل عدم انجام بررسیها و مطالعات لازم، معیارها به درستی شناسایی نشده و در نتیجه شیوه درست مشارکت در پروژههای بزرگ حمل ونقل انتخاب نشده و از این بابت پروژه با مشکلات عدیدهای روبرو گردیده و در مواردی منجربه شکست پروژه شده است. طبیعتاً شناسایی درست معیارها در شرایط کشوری مانند ایران و بر آن اساس انتخاب روش مشارکت با استفاده از یک روش مناسب، تأثیر بسیاری در موفقیت ساخت پروژههای آزادراهی خواهد داشت. هدف این مقاله انتخاب سیستماتیک روش مناسب نوع قرارداد مشارکت خصوصی - دولتی در تأمین مالی پروژههای آزادراهی ایران با بهرهگیری از علوم تصمیمگیری و آرای خبرگان است. به همین جهت مهم ترین معیارهای موثر درانتخاب روش تأمین مالی از طریق مشارکت در پروژههای آزادراه ایران از دیدگاه خبرگان، از طریق پرسشنامه ومصاحبه شناسایی گردید. سپس از متدولوژی AHP و نرمافزار Expert Choice برای اولویتبندی و انتخاب روش بهینه تأمین مالی از طریق مشارکت بخش خصوصی - دولتی درپروژههای آزادراه استفاده شد. دراین مقاله ابتدا به بررسی و توضیح گزینههای مشارکت قابل استفاده در تأمین مالی ساخت پروژههای آزادراهی پرداخته شد. سپس 15معیار مؤثر برانتخاب روشهای تامینمالی در پروژههای آزادراه با استفاده از پرسشنامه از دیدگاه جامعه آماری متخضصین شامل کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران و افراد آکادمیک تعیین ورتبهبندی شدو بعد از آن تأثیر هر یک از معیارهای تعیین شده بر روشهای تامینمالی از طریق مشارکت را با استفاده از روش تصمیمگیری AHP سنجیده شد ودرنهایت نتیجهگیری شد که روش تامینمالی مناسب جهت پروژههای آزادراه ایران به ترتیب اولویت قراردادهای ساخت، عملیات و انتقال (BOT)، قراردادهای امتیازی (DBFO)، قراردادهای واگذاری(BOO) و قراردادهای برون سپاری سنتی است.