قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
تاریخ تصویب: 1367/03/03
ماده 1 - وظایف وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی عبارتاند از:
1- تدوین و ارائه سیاستها،تعیین خطمشیها
و نیز برنامهریزی برای فعالیتهای مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی پژوهش،
خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی، بهزیستی و تأمین اجتماعی.
2- تأمین بهداشت
عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامههای بهداشتی خصوصاً در زمینه بهداشت
محیط، مبارزه با بیماریها، بهداشت خانواده و مدارس آموزش بهداشت عمومی، بهداشتکار
و شاغلین با تأکید بر اولویت مراقبتهای بهداشتی اولیه، بهویژه بهداشت مادران و
کودکان با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط.
3- ایجاد نظام
هماهنگ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گسترش شبکه تلفیقی بهداشت و درمان.
4- تعیین رشتهها و
مقاطع تحقیقی موردنیاز کشور و اجرای برنامههای تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در
جهت نیل به خودکفایی.
تبصره 1 - جهت نظارت و ارزشیابی مدارک
تحصیلی دانشجویان گروه پزشکی شورایی مرکب از معاونین ذیربط وزارتخانههای بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی و 5 نفر از اساتید گروه پزشکی که دو نفر
از ایشان با تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی انتخاب خواهند شد در وزارت اخیرالذکر
تشکیل میگردد. مدارک تحصیلی مزبور به امضاء وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و
فرهنگ و آموزش عالی خواهدرسید.
تبصره 2 - کلیه ضوابط و مقررات آموزشی
حاکم بر سایر دانشگاههای کشور و نیز ضوابط و مقررات آموزشی اعلامشده از طرف
شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد دانشگاههای علوم
پزشکی حاکم و مجری خواهد بود. نحوه
نظارت وزارت فرهنگ و آموزش عالی بر اجرای ضوابط قانونی بهگونهای که با اختیارات
و مسئولیتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مغایرت نداشته باشد، توسط شورای
عالی انقلاب فرهنگی تعیین خواهد شد.
5- انجام تحقیقات
بنیادی و کاربردی در جمیع رشتههای پزشکی و زمینههای بهداشتی و درمانی و نیز
ایجاد و گسترش مؤسسات و واحدهای پژوهش پزشکی و نظارت بر پژوهشها و هماهنگ ساختن
برنامههای مؤسسات تحقیقاتی پزشکی.
6- برنامهریزی بهمنظور
توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات (آموزش پزشکی و تسهیلات
بهداشتی - درمانی) کشور با تأکید اولویت برنامههای بهداشتی و رفع نیاز مناطق
محروم و نیازمند.
7- فراهم نمودن
تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی در حدود امکانات از طریق ایجاد
و گسترش مراکز درمانی دولتی و بهبود استاندارد آنها و استفاده از همکاری مؤسسات
خیریه و بخش خصوصی و نیز انواع بیمههای درمانی.
تبصره - وزارت جهاد سازندگی در حدود
وظایف قانونی محوله با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خدمات بهداشتی
درمانی مناطق روستایی و عشایری کمک خواهد نمود.
8- تأمین منابع
مالی با بهرهگیری از اعتبارات عمومی، حق بیمه، درآمدهای اختصاصی و کمکها و
مشارکت مردمی.
9- تأمین و ارائه
خدمات لازم به معلولین جسمی، ذهنی و اجتماعی قابل توانبخشی در حدود امکانات.
10- تشویق و ترغیب
افراد خیر و مؤسسات خصوصی جهت اقدامات حمایتی برای کودکان در سنین قبل از دبستان و
سالمندان و خانوادهها و افراد بیسرپرست و نیازمند و معلولین جسمی، ذهنی و
اجتماعی غیرقابل توانبخشی و ارائه این خدمات در موارد ضروری توسط مؤسسات دولتی و
نظارت بر این اقدامات.
11- تعیین و اعلام
استانداردهای مربوط به:
الف - خدمات بهداشتی، درمانی، بهزیستی
و دارویی.
ب - مواد دارویی، خوراکی، آشامیدنی،
بهداشتی، آرایشی، آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی.
ج - بهداشت کلیه مؤسسات خدماتی و تولیدی
مربوط به خدمات و مواد مذکور در فوق.
12- صدور، تمدید و
لغو موقت یا دائم پروانههای:
الف - مؤسسات پزشکی، دارویی، بهزیستی و
کارگاهها و مؤسسات تولید مواد خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی.
تبصره - صدور مجوزهای صنعتی واحدهای
بهداشتی و درمانی توسط وزارت صنایع منوط به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی است.
ب - ساخت فرآوردههای دارویی و مواد
بیولوژیک، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و
مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی.
13- انجام نظارت و
کنترل کیفی مواد مذکور دربند "ب" از قسمت 12 ماده 1 و تعیین ضوابط و
مقررات لازم برای موارد مذکور دربند "الف" و"ب" ماده 12.
14- صدور پروانه
اشتغال صاحبان حرف پزشکی و وابسته پزشکی.
15- تعیین مبانی
محاسبه هزینههای خدمات تشخیصی و درمانی، دارویی، بهزیستی و تعیین تعرفههای مربوط
در بخش دولتی و غیردولتی و تعیین شهریه آموزشهای غیررسمی و آزاد در زمینههای
مختلف علوم پزشکی.
16- تعیین ضوابط
مربوط به ارزیابی، نظارت و کنترل بر برنامهها و خدمات واحدها و مؤسسات آموزشی و
پژوهشی، بهداشتی، درمانی و بهزیستی و انجام این امور بر اساس استانداردهای مربوطه.
17- تعیین ضوابط
مربوط به ورود، ساخت، نگهداری، صدور، مصرف و انهدام مواد اولیه بیولوژیک مخدر،
خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی،آرایشی، آزمایشگاهی و فرآوردههای دارویی و تجهیزات و
ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی و نیز ارزشیابی، نظارت و کنترل ضوابط
مذکور.
18- انجام پژوهش در زمینه
طب سنتی و بررسی و تحقیق در زمینه خواص دارویی گیاهان و امکانات تهیه و استفاده از
داروهای گیاهی و آموزش صحیح در زمینههای فوق و ایجاد مراکز مناسب برای طب سنتی.
ماده 2 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی دارای تشکیلاتی به شرح زیر خواهد بود:
الف - حوزه مرکزی وزارتخانه که از
معاونتهای زیر تشکیل میشود:
1- معاونت امور
آموزشی که امور آموزشی و بازآموزی و گسترش دانشگاهها را به عهده دارد.
2- معاونت امور
دانشجویی که امور مربوط به خدمات آموزشی و رفاهی و گزینش علمی دانشجویان و امور
فارغالتحصیلان را به عهده دارد.
3- معاونت امور
پژوهشی.
4- معاونت امور
دارویی و غذایی.
5- معاونت اداری و
مالی.
6- معاونت امور
حقوقی و مجلس.
7- معاونت امور
بهداشتی.
8- معاونت امور
درمانی.
9- معاونت جنگ.
10- معاونت امور
فرهنگی.
ب - دانشگاهها یا دانشکدههای علوم
پزشکی.
ج - سازمانهای منطقهای بهداشت و درمان
که جایگزین سازمانهای منطقهای بهداری
استانها خواهند بود.
د - سازمانها و شرکتهای وابسته.
تبصره 1 - رؤسای دانشگاهها و یا
دانشکدههای علوم پزشکی مراکز استانها (بهاستثنای استان تهران) بهعنوان قائممقام
وزیر در استان انجاموظیفه خواهند نمود.
تبصره 2 - در استانهایی که دانشگاه یا
دانشکده علوم پزشکی وجود داشته باشد سازمان منطقهای بهداشت و درمان استان زیر نظر
رییس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی اداره خواهد شد.
تبصره 3 - سازمانهای منطقهای بهداشت
و درمان و بیمارستانهای تابعه و بیمارستانهای دانشکدههای پزشکی دارای اختیارات
اداری و مالی بوده و مشمول ماده 4 قانون تعدیل نیروی انسانی نخواهند بود.
تبصره 4 - مرکز بهداشت استان تحت نظر
سازمان منطقهای بهداشت و درمان مسئول برنامهریزی، نظارت و ارزیابی برنامههای
بهداشتی و اجرای برنامههای نمونهای در سطح استان در چهارچوب سیاستها و خطمشیهای
وزارتخانه میباشد و دارای اختیارات اداری و مالی و خدمات پشتیبانی خواهد بود.
تبصره 5 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی میتواند در صورت نیاز معاونتهایی را با موافقت سازمان امور اداری و
استخدامی ایجاد یا حذف نماید.
ماده 3 - وظایف و اعتبارات آموزشی و
نیروی انسانی آموزشدهنده انستیتو علوم تغذیه و صنایع غذائی ایران برحسب تشخیص
وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به یکی از دانشگاههای علوم پزشکی تهران منتقل
میگردد که دانشکده تغذیه در دانشگاه مزبور تشکیل گردد و وظایف تشکیلات، اختیارات
و اعتبارات پژوهشی و نیروی انسانی پژوهشگر انستیتو علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
نیز به همان دانشگاه علوم پزشکی منتقل میشود و دانشگاه مزبور مکلف است انستیتو
تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور را تشکیل دهد.
این انستیتو با داشتن ردیف اعتباری
مستقل در قانون بودجه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مزبور انجاموظیفه خواهد نمود.
تبصره - اساسنامه این مرکز در چهارچوب
اساسنامه مؤسسات تحقیقاتی موضوع ماده 5 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
خواهد بود که حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط وزارت مذکور تهیه و به تصویب مجلس
شورای اسلامی خواهد رسید.
ماده 4 - لایحه قانونی راجع به اجازه
اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی، پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی مصوب
1358.1022 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران لغو و امکانات و تجهیزات و اعتبارات و
کارکنان این مجتمع برحسب مورد به حوزه مرکزی وزارتخانه و مؤسسات آموزشی وابسته به
این وزارت منتقل میشوند.
ماده 5 - بهمنظور ایجاد روح تتبع و
تحقیق در مسائل آموزشی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمک به خودکفایی علمی کشور، فرهنگستان
علوم پزشکی به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل میگردد.
آییننامه اجرایی و مقررات اداری و
مالی این فرهنگستان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت
وزیران خواهدرسید.
ماده 6 - وزارت بهداشت، و درمان و
آموزش پزشکی میتواند با مشارکت بانکها و تعاونیها و بخش خصوصی و یا هر یک از آنها
اقدام به ایجاد بیمارستانهایی در نقاط موردنیاز بنماید نحوه مشارکت و اداره
بیمارستانهای مذکور مطابق قانون تجارت و بهصورت شرکت با حداقل 51% سهم دولت
خواهد بود.
تبصره - وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی مجاز است در محلهای نیازمند زمین یا ساختمان ناتمام خود را جهت ساختمان مراکز
بهداشتی و درمانی با اخذ وجه به سازمان تأمین اجتماعی واگذار نماید وجوه حاصله پس
از واریز شدن بهحساب خزانهداری کل از طریق بودجه کل کشور در اختیار وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت تا صرفاً به مصرف ایجاد یا تکمیل و
یا تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی دیگر در سایر شهرستان برسد.
ماده 7 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی برای حصول به اهداف و اجرای وظایف مندرج در این قانون و قانون تشکیل وزارت
مزبور میتواند:
1- مراکز تحقیقاتی
و پژوهشی پزشکی.
2- شرکت خدماتی
برای ارائه خدمات تدارکات تخصصی.
3- شرکت خدماتی
برای انجام نگهداری و تعمیرات تجهیزات و وسایل و لوازم پزشکی و توانبخشی.
4- شرکت تولیدی
برای پژوهش و ساخت تجهیزات و وسایل و لوازم پزشکی و توانبخشی.
5- شرکت تولیدی
برای تهیه دارو و مواد اولیه دارویی و مواد بیولوژیک.
6- شرکت خدماتی
برای ورود و توزیع دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی و توانبخشی.
7- شرکت خدماتی
برای نگهداری تأسیسات حرارتی و برودتی بیمارستانها، دانشگاهها، دانشکدهها و
ساختمانهای اداری وزارتخانه در سطح کشور.
8- شرکت خدماتی
برای نظافت بیمارستانها، دانشکدهها و ساختمانهای وزارتخانه در سطح کشور ایجاد
نماید.
تبصره - اساسنامه مراکز و شرکتهای فوقالذکر
توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و با تصویب مجلس شورای اسلامی قابلاجرا
خواهد بود.
ماده 8 - حفظ وضعیت و شمول مقررات سابق
بر کارکنان منتقله به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع ماده 11 قانون
تشکیل این وزارت تا زمان تصویب و اجرای قوانین و مقررات موضوع ماده 9 قانون مزبور
به قوت خود باقی خواهد بود و دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی نیز تا آن زمان
از مقررات مالی و معاملاتی دانشگاهها و سازمانهای منطقهای بهداشت و درمان از
مقررات مالی و معاملاتی سازمانهای منطقهای بهداری سابق استفاده خواهند نمود.
ماده 9 - تشکیلات تفصیلی این وزارتخانه
و تغییرات بعدی آن با توجه به مفاد این قانون و قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر نه ماده و دوازده تبصره در
جلسه علنی روز سهشنبه سوم خردادماه یک هزار و سیصد و شصتوهفت مجلس شورای اسلامی
تصویب و در تاریخ 1367.3.12 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی