نوشتار شاقول

محیط هوشمند



$author


حمیدرضا فریدونی
پژوهشگر نظام فنی و اجرایی

1399/04/04

طرح : بهره گیری از ظرفیت شهروندان برای پایش مداوم روکش و آسفالت معابر شهر تهران

تعریف : در آینده شاهد دنیایی خواهیم بود که در آن تمامی اشیایی که بخشی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهند، قادر خواهند بود بدون دخالت انسان از طریق شبکه ‌اینترنت با هم در ارتباط باشند، همچنین کاربران می‌توانند در صورت نیاز با استفاده از اپلیکیشن‌ها اقدام به کنترل آنها نمایند زندگی هوشمند به معنای زندگی با روبات های عاقل یا تجهیزاتی که کارهایشان را خودشان انجام می دهند نیست، بلکه زندگی هوشمند یک راهکار حیاتی برای استفاده بهینه از فناوری های مدرن به شمار می آید. مفهوم زندگی هوشمند به دنبال تحقق سه اصل در زندگی مردم است: تسهیل روش زندگی مردم، حفظ سلامت آنها و در عین حال محافظت از محیط زیست.

در قدم اول :  در پروسه هوشمندسازی می توان از ابزار در دسترس شهروندان برای هوشمند سازی محیط بهره گرفت. در موضوع بهسازی معابر شهر تهران، به استناد گزارش اسفندماه  سال 1397 سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، بیش از 800 هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران پخش شده است. بر پایه این طرح می توان اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت آسفالت و روکش معبر و پیالده رو و جداول و چیدمان شهری هر معبر را در سامانه ای قرارداد و آدرس مشخصات آسفالت و روکش معبر و پیالده رو و جداول و چیدمان شهری هر معبر را در قالب یک QR  کد بر روی پلاک هر کوچه ای ثبت کرد تا ساکنان هر منطقه بتوانند با استفاده از گوشی موبایل این کد را بخوانند و در جریان آخرین فعالیت شهرداری در مورد آسفالت و روکش معبر و پیالده رو و جداول و چیدمان شهری این معبر قرار بگیرند و در صورت نیاز بتوانند خواسته خود را در مورد این معبر مشخص در سامانه ثبت کنند تا در زمانی مشخص مورد بررسی قرار بگیرد.

در قدم بعدی، با دلگرم شدن شهروندان از حصول نتیجه می توان به تدریج نقش های بیشتری را بر عهده شهروندان قرار داد و شهروندان مسئول را برای رسیدن به سطح مطلوب " محیط هوشمند" با شهرداری همراه کرد.

در گام بعدی می توان مجموعه سنسورها و دستگاه های لازم را برای پایش مداوم آب، خاک و هوای شهر تهران در شهر به مرور و به ترتیب اولویت نصب کرد تا با تکمیل "زیر ساخت هوشمند" بتوانیم مولفه های " حکمرانی هوشمند" و در نهایت " زندگی هوشمند " را برای ساکنان شهر تهران برآورده کنیم.



نظرات کاربران دیدگاه ها
دیدگاه شما








تا به حال دیدگاهی ثبت نشده است.


بازگشت به فهرست نوشتار