شماره: 20/42/8695
تاریخ: 1391/02/07
به: فرماندار محترم شهرستان
شهردار محترم
رئیس محترم شورای اسلامی شهر
از: امور شهری و شوراها
موضوع: ارسال نامه
باسلام
پس از حمد خدا و درود و صلوات بر محمد و آل محمد، تصویر
نامهی شمارهی 124041/13/س مورخ 91/2/4 وزیر محترم کشور منضم به شیوهنامه امور
سرمایهگذاری و مشارکت شهرداریها جهت پیگیری و اقدام قانونی لازم به پیوست ارسال
میگردد.
سعید ذاکر اصفهانی
سرپرست دفتر امور شهری و شوراها
از طرف سید مجتبی ایزدی
رونوشت:
معاون محترم امور عمرانی جهت استحضار به همراه سوابق
سرپرست محترم دفتر فنی استانداری جهت آگاهی به همراه سوابق
مدیرعامل محترم سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان
پیرو نامهی شمارهی 20/42/6246 مورخ 91/1/29 جهت پیگیری و اقدام لازم و اعلام
نتیجه به همراه سوابق
آقایان جوهری و شریح اصفهانی کارشناسان محترم دفتر شهری و
شوراها جهت آگاهی به همراه سوابق 8695
شماره 12404/1/3/ س
تاریخ: 91/2/4
بسمهتعالی
استانداران محترم سراسر کشور
همانطور که مطلعید سیستم مالی شهرداریها بهعنوان یک
نظام مالی خودکفا که بر مبنای عوارضهای وصولی از شهروندان، اصناف و صنایع اداره میشود،
ازنظر قانونی تابع مقررات مندرج در آییننامه مالی شهرداریها میباشد که در سال
1346 به تصویب رسیده و مطابق با مقتضیات روز بر اساس سیستم پیمانکاری و معاملات
رایج در زمان خود تدوین گردیده است. بدین لحاظ، به دلیل خلأهای قانونی و عدم پیشبینی
ضوابط موردنیاز در مقررات مالی شهرداریها، بهرهگیری از شیوههای نوین کسب
درآمدهای عمومی همچون سرمایهگذاری و مشارکت، علیرغم صرفهی اقتصادی آن برای تأمین
منابع درآمد پایدار برای شهرداریها، با توفیق و بازده چندانی روبرو نبوده است. با
عنایت بهمراتب فوق و با توجه به سیاستهای کلی تشویق سرمایهگذاری ابلاغی
1389/12/26 مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و ضرورت مقررات گذاری در حوزهی مشارکت
و سرمایهگذاری برای گشایش افقهای جدید درآمدی در شهرداریها حسب درخواست
شهرداران کشور، پیشنویس شیوهنامه سرمایهگذاری و مشارکت در شهرداریها، توسط
سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با مشارکت کارشناسان خبره شهرداریهای کشور،
دفاتر حقوقی سازمان (مزبور) و وزارت کشور تهیه و تدوین گردیده و در اجرای بندهای 5
و 9 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها... به پیوست جهت ابلاغ به
شهرداریها و شوراهای تابعه استان بهمنظور طرح و تصویب در شورای اسلامی شهر ایفا
میگردد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه تغییر در مفاد و مندرجات پیشنویس این
شیوهنامه موجب تغییر مبانی و ارکان قانونی آن خواهد شد، ترتیبی اتخاذ شود که با
چارچوب تهیهشده در شورای اسلامی شهر طرح و تصویبشده و ملاک عمل شهرداریها در
جذب سرمایه و عقود مشارکت قرار گیرد.
مصطفی محمد نجار
وزیر کشور
رونوشت:
1- سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور
2- شورای عالی استانها جهت اطلاع
3- جناب آقای محمدی فرد معاون محترم حقوقی و مجلس برای
آگاهی
شیوهنامه امور سرمایهگذاری و مشارکت شهرداریها
ماده 1. تعاریف و مفاهیم اصطلاحات شیوهنامه
الف- سرمایه[1]
عبارت است از انواع منابع اعم از نقدی و غیر نقدی و منقول و
غیرمنقول به شرح ذیل که توسط سرمایهگذار یا مشارکتکننده و شهرداری تأمین و اظهار
میشود.
1- منابع نقدی بهصورت وجوه نقد از طرق مختلف ازجمله نظام
بانکی و سایر مؤسسات مالی اعتباری و تسهیلات و اعتبارات و منابع ابزارهای نوین
مالی توسط طرفین مشارکتکننده به جریان سرمایهگذاری تزریق یا تعهد میشود.
2- منابع غیر نقدی، اموال منقول و غیرمنقول ازجمله: ماشینآلات،
تجهیزات، زمین و ساختمان و ابنیه و ابزار و ادوات و قطعات یدکی، مواد اولیه، دانش
فنی، خدمات تخصصی، ایدهها و مدیریت را شامل میشود.
3- سود سهام و سهام قابلانتقال شرکتها و مؤسسات.
4-سایر منابع.
ب- سرمایهگذار یا مشارکتکننده
عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی،
ایرانی و خارجی که بااطلاع از توانایی و امکانات خود و شهرداری در چارچوب مقررات و
توافقات و قراردادهای منعقده به سرمایهگذاری در پروژههای شهری اقدام مینماید.
تبصره، منظور از سرمایهگذار خارجی، اشخاص حقیقی و حقوقی
هستند که بر اساس قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران امکان حضور و ورود منبع
مالی آنان مجاز شمردهشده و میتوانند به جریان سرمایهگذاری تزریق نمایند.
ج- واحد سرمایهگذاری مشارکت
جایگاه سازمانی در
تشکیلات شهرداری که پس از تصویب آن جایگاه در درون شهرداری توسط مراجع قانونی حسب
وظایف تعریفشده در چارچوب این شیوهنامه، مسئولیت جذب و هدایت سرمایهگذاران یا
مشارکتکنندگان برای پیشبرد اهداف و سیاستها و همچنین پیگیری و هدایت روند امور
مذکور را عهدهدار میباشد.
د- هیئت عالی سرمایهگذاری
مرجع سیاستگذاری و تصمیمگیری و تصویب در امور سرمایهگذاری
و مشارکت شهرداری که در این شیوهنامه بهاختصار هیئت عالی گفته میشود.
ه: کمیسیون کارشناسی سرمایهگذاری
کمیسیونی است که مسئولیت بررسی کارشناسی پروژهها و طرحهای
سرمایهگذاری را به عهده دارد و در این شیوهنامه اختصارا "کمیسیون"
نامیده میشود.
ماده 2. اهداف موردنظر در این آییننامه
1- استقرار نظام واحد و یکسان و سامانیافته در امور سرمایهگذاری
و مشارکت.
2- فراهم آوردن زمینه و بستر مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در
امور مربوط به شهرداری و اشاعه فرهنگ مشارکت.
3- افزایش ضریب اطمینان و امنیت در سرمایهگذاران و جذب
سرمایهها.
4- بهکارگیری و بهرهمندی از فکر و اندیشه و سرمایه اشخاص
حقیقی و حقوقی در توسعه امور شهری.
5- شفافسازی و تسهیل و روانسازی فعالیتهای مربوط به
سرمایهگذاری و مشارکت.
6- اعمال مدیریت راهبردی و هدفمند امور سرمایهگذاری و
مشارکتها.
7- فراهم آوردن الگوی کارآمد در تأمین منابع مالی مستمر و
پایدار برای شهرداری
8- تلاش جهت کاهش تصدیگری شهرداری.
9- تلاش جهت افزایش سرانههای عمومی و خدماتی.
ماده 3. ساختار امور سرمایهگذاری و مشارکتها
در شهرهایی که سازمان سرمایهگذاری و مشارکت شهرداری تأسیس
و تشکیل نشده باشد شهرداری میبایست نسبت به ایجاد ساختار سازمانی مناسب جهت
سرمایهگذاری و مشارکت با رعایت ماده 54 قانون شهرداریها ظرف مدت حداکثر یک سال
اقدام نمایند.
ماده 4. عناوین و زمینههای مربوط به امور سرمایهگذاری و
مشارکت
1- سرمایهگذاری و مشارکت در احداث مسکن ارزانقیمت و اجرای
پروژههای مسکونی، تجاری، صنعتی، خدماتی، اداری، فرهنگی و عمومی با اولویت بافتهای
فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی و مطالعه، طراحی و اجرای پروژهها و طرحهای مذکور
2- ارائه خدمات آمادهسازی روبنایی و زیربنایی، احداث
تجهیزات و تأسیسات شهری.
3- امور مربوط به احداث، نگهداری و توسعه فضاهای سبز شهری،
احداث شهربازی و کلیه اماکن عمومی در پارکها و فضاهای سبز و جنگلی
4- احداث و بهرهبرداری از کارخانهها و کارگاههای تولید
مصالح و تجهیزات ساختمانی
5- احداث و بهرهبرداری از سامانههای حملونقل عمومی بار و
مسافر درونشهری و برونشهری.
6- احداث کارخانجات و کارگاههای مرتبط با مدیریت پسماندهای
شهری.
7- مطالعه، طراحی و اجرای طرحهای حفاظت از محیطزیست و
کاهش رفع آلودگیهای زیستمحیطی.
8- اجرا و نظارت بر طرحها و پروژههای خدمات شهری شهرداری
و سازمانهای وابسته.
9- طراحی، اجرا و نظارت بر طرحهای زیباسازی، مبلمان شهری،
نورپردازی و تابلوهای تبلیغاتی.
10- طراحی، اجرا، نظارت و بهرهبرداری از طرحهای گردشگری،
میراث فرهنگی و بافتها و بناهای تاریخی.
11- برنامهریزی در جهت مشارکت، جذب و جلب سرمایهگذاران
داخلی – بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری.
12- برنامهریزی جهت مشارکت در تأسیس مؤسسات مالی – اعتباری و بنگاههای واسطه
پولی و بیمهها و صندوقها و بنگاههای قابلعرضه در بازار بورس مطابق با قوانین
مربوطه.
13- برنامهریزی جهت استفاده از منابع مالی مجاز ازجمله
فاینانس، انتشار اوراق مشارکت، اخذ وام و مشارکت بانکها و مؤسسات مالی جهت اجرای طرحهای
توسعه شهری.
14- ایجاد زیرساختها و تأمین امکانات لازم جهت ارائه خدمات
عمومی شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرداری الکترونیک.
تبصره- شهرداری میتواند عوارض و هزینههای صدور پروانه
ساختمانی، امتیازات و سایر مطالبات خود از شهروندان و تجهیزات و ابنیه و زمین و
املاک اختصاصی خود را به روش مشارکتی و بهعنوان آورده شهرداری منظور نماید.
ماده 5. ترکیب هیئت عالی سرمایهگذاری
بهمنظور سیاستگذاری و تصمیمگیری در کلیه امور سرمایهگذاری
و مشارکت شهرداری، هیئتی مرکب از اشخاص زیر تحت عنوان «هیئت عالی سرمایهگذاری»
تشکیل میشود:
اعضای این هیئت مرکب از
1- شهردار بهعنوان رئیس
2- معاون اداری مالی یا رئیس امور مالی شهرداری
3- مسئول امور سرمایهگذاری بهعنوان دبیر
4- یک نفر کارشناس امور حقوقی به انتخاب شهردار
5- یک نفر کارشناس مالی یا اقتصادی به انتخاب شهردار
6- یک نفر کارشناس بصیر و خبره به پیشنهاد شهردار و تصویب
شورای اسلامی شهر
7- یک نفر به انتخاب معاون امور عمرانی استانداری
تبصره: تصمیمات هیئت عالی با دوسوم آرا، مشروط به اینکه
شهردار و معاون اداری مالی یا رئیس امور مالی جز موافقین باشند ملاک عمل و اقدام
شهرداری و عوامل اجرایی آن بوده و هیچیک از اعضای مذکور در این ماده رأساً حق
تغییر آن را نخواهند داشت.
ماده 6. وظایف و اختیارات هیئت عالی سرمایهگذاری
1- تصویب موضوعات و عناوین سرمایهگذاری و مشارکت و همچنین
تعیین اولویتها که توسط کمیسیون پیشنهاد میشود.
2- تصویب فرآیند انتخاب سرمایهگذار یا مشارکتکننده از
طریق فراخوان عمومی و یا فراخوان محدود یا ترک فراخوان برای هر یک از طرحهای
سرمایهگذاری و مشارکت
3- بررسی پیشنهادات کمیسیون کارشناسی و اتخاذ تصمیم در خصوص
آنها.
4- انتخاب نهایی سرمایهگذاران و شرکا.
5- تصویب قراردادهای سرمایهگذاری و مشارکت.
تبصره: هیئت عالی و اعضای آن نمیتوانند اختیارات خود را درزمینهی موضوعات این شیوهنامه
به دیگران تفویض نمایند.
ماده 7. وظایف و اختیارات رئیس هیئت عالی سرمایهگذاری
1- انتخاب اعضای کمیسیون کارشناسی سرمایهگذاری و صدور
احکام آنها پس از تصویب هیئت عالی سرمایهگذاری
2- نظارت بر حسن اجرای این شیوهنامه
3- نظارت عالیه بر فرآیند انعقاد و اجرای قراردادها و حسن
انجام کار
4- انعقاد قرارداد با رعایت این شیوهنامه
ماده 8. جایگاه سرمایهگذاری و مشارکت
کلیه امور سرمایهگذاری و مشارکتهای شهرداری با تأسیس
سازمان سرمایهگذاری و مشارکتها از طریق این سازمان و در سایر شهرداریها که
فاقد سازمان باشند از طریق واحد سرمایهگذاری و مشارکت انجام خواهد شد و پس از
تصویب شیوهنامه در شورای اسلامی شهر هیچیک از مناطق، سازمانها و واحدهای تابعه
شهرداری رأساً حق انعقاد قرارداد و یا طی مراحل اداری امور سرمایهگذاری و مشارکت
را ندارند. مدیریت سرمایهگذاری و کمیسیون مربوطه یا هر واحدی که قبلاً در امور
سرمایهگذاری فعالیت میکردند در سازمان مذکور ادغام میشود.
بهمنظور جلب مشارکت و ایجاد انگیزه و استفاده از توانمندیهای
مدیران و عوامل انسانی و کارشناسی مناطق و سازمانها و واحدهای تابعه شهرداری
موارد زیر قابلاجرا هستند.
1- بخش برنامهای و عملیاتی و مدیریتی طرحهای مصوب اجراشده
حسب موقعیت جغرافیایی طرح بهعنوان فعالیتهای آن منطقه منظور میشود.
2- ارزیابی عملکرد مدیران و عوامل انسانی مرتبط و تأثیرگذار
در امر سرمایهگذاری و مشارکت توسط هیئت عالی جهت ارتقا و تشویق آنها.
تبصره 1. واحدهای سرمایهگذاری مناطق و سازمانهای وابسته
شهرداری از حیث انجام وظایف موضوع این شیوهنامه تابع واحد سرمایهگذاری و مشارکت
خواهد بود.
تبصره 2. نظام و سیستم ارزیابی عملکرد باهدف ترویج و گسترش
امور سرمایهگذاری و مشارکت در سطح شهرداری، مناطق و سازمانهای تابعه با پیشنهاد
«واحد سرمایهگذاری و مشارکت» و تصویب هیئت عالی سرمایهگذاری به مورداجرا گذارده
میشود.
تبصره 3. حقالجلسه اعضای هیئت عالی توسط شورای اسلامی شهر
و حقالجلسه اعضا کمیسیون کارشناسی و دستمزد کارشناسان خارج از شهرداری با تصویب
هیئت عالی و برابر ضوابطی که توسط سازمان شهرداریها و دهیاریها ابلاغ میشود
محاسبه و پرداخت خواهد.
تبصره 4. وظایف هیئت عالی و کمیسیون تخصصی در سازمان سرمایهگذاری
و مشارکتها به ترتیب بر عهده شورای سازمان و هیئتمدیره میباشد.
ماده 9. روش انتخاب سرمایهگذار
انتخاب سرمایهگذار و مشارکتکننده به سه روش امکانپذیر
است.
الف-1: به روش فراخوان عمومی برای کلانشهر و مراکز استانها
بدین شرح:
1- آگهی فراخوان یک نوبت در روزنامه رسمی کشور و از یک تا
سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله دریکی از روزنامههای کثیرالانتشار باید منتشر
گردد.
2- نوع و مقدار کالا و یا کار یا خدمت با ذکر مشخصات.
3- مدت و محل تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت و ترتیب عمل
و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت کلاً
یا بعضاً تأخیر نماید.
4- تصریح اینکه بهای پیشنهادی باید از حیث مبلغ مشخص و
معین و بدون ابهام بوده و در پاکت لاک و مهرشده تسلیم شود.
5- مدت قبول پیشنهادها
6- محل تسلیم پیشنهادها.
7- میزان سپرده شرکت در فراخوان بهطور مقطوع که باید بهصورت
نقد بهحساب سپرده شهرداری در بانک تحویل و رسید آن بهضمیمه پیشنهاد تسلیم شود.
8- میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد
آن.
9- حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص برنده
فراخوان و ابلاغ به برنده ضرورت دارد.
10- روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن
حضور پیشنهاددهندگان با نمایندگان آنها در هیئت عالی
11- محل توزیع یا فروش نقشهها و برگ شرایط و مشخصات در
صورت لزوم.
12- تصریح این نکته که شرکت در فراخوان و دادن پیشنهاد بهمنزله
قبول شرایط و تکالیف هیئت عالی میباشد.
تبصره 1- درصورتیکه شروط فراخوان که طبق موارد فوقالذکر
باید در آگهی ذکر شود مفصل باشد و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن
است نوع کالا یا کار یا خدمت مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و مدت و محل
قبول پیشنهادها در آگهی درج شود و تصریح محل معینی که نقشهها و شرح شروط و مشخصات
معامله در آن موجود است و ذکر اینکه پیشنهاددهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت
و با قید قبولی امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.
تبصره 2- هیئت عالی مجاز نیست به پیشنهادهای مبهم و مشروط و
بدون سپرده و پیشنهادهایی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر دهد و
در رد یک یا تمام پیشنهادها مختار است، در این صورت سپردهها مسترد خواهد شد.
تبصره 3- درصورتیکه در مدت مقرر، پیشنهادی نرسیده باشد
هیئت عالی میتواند فراخوان را تجدید نماید و درصورتیکه در مدت مقرر پیشنهاد
رسیده باشد، هیئت عالی تشکیل میشود و پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه یک یا
بیشتر باشد رسیدگی و بدین شرح اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
درصورتیکه به نظر هیئت عالی، بهای پیشنهادشده در موردی که
فقط یک پیشنهاد رسیده باشد عادله باشد هیئت عالی پیشنهاددهنده را بهعنوان برنده
فراخوان اعلام خواهد نمود در غیر این صورت میتواند اظهارنظر کند که فراخوان تجدید
یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه در هیئت مطرح گردد.
الف-2 به روش فراخوان عمومی برای سایر شهرداریها بدین شرح:
1- آگهی فراخوان در دو نوبت به فاصله حداقل یک هفته به
تشخیص شهردار (رئیس هیئت عالی) حداقل دریکی از روزنامههای کثیرالانتشار با شرح
طرح منتشر میگردد.
2- مدت انجام کار، مهلت قبول پیشنهادات، محل اخذ اسناد
فراخوان و تسلیم پیشنهادها
3- دادن سپردهای که از پنج درصد مبلغ کل برآورد کمتر
نباشند بهصورت نقد و اسناد خزانه یا ضمانتنامه بانکی
4-ذکر اینکه برندگان اول دوم و سوم فراخوان هرگاه حاضر به
انعقاد قرارداد نشوند سپرده آنها به ترتیب ضبط خواهد شد.
5- ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط به مشارکت در
اسناد فراخوان مندرج است
6- ذکر اینکه هیئت عالی در رد یا قبول هر یک از پیشنهادها
مختار است، ضروری میباشد.
7- هیئت عالی باید در وقت مقرر در آگهی فراخوان که قید
گردیده تشکیل شود و پیشنهادهای رسیده را درصورتیکه آنها از سه یا بیشتر باشد
مفتوح و مورد رسیدگی قرار دهد و اگر تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد هیئت
عالی پیشنهادها را باز و مورد رسیدگی و ترتیب اثر قرار خواهد داد هیئت عالی مکلف
است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف یک هفته نظر خود را اعلام کند و موارد
استثنایی این مهلت با تصویب شهردار تا بیست روز دیگر قابل تمدید خواهد بود.
8- پیشنهادات در دو بسته جداگانه تحویل دبیرخانه حوزه
سرمایهگذاری شده که پاکت (الف) حاوی مشخصات کامل و سوابق و شناسه توانمندی سرمایهگذار
در سرمایهگذاری طرح موردنظر میباشد که در صورت تائید توسط هیئت عالی، پاکت دوم
یا (ب) که پیشنهاد مالی و طرح فنی و اقتصادی باشد بازگشایی میشود.
ب: به روش فراخوان محدود برای کلیه شهرداریها که با ارسال دعوتنامه
خواهد بود:
فراخوان محدود به تصویب هیئت عالی تعیین میشود.
حداقل تعداد افراد جهت ارسال دعوتنامه سه نفر تعیین میشود.
هیئت عالی میبایست در ارسال دعوتنامه، تاریخ تشکیل جلسه و بازگشایی پیشنهادات را
قید نماید، بهر حال از تاریخ ارسال دعوتنامه تا اعلام نتیجه نباید از پانزده روز
تجاوز نماید.
ج: به روش ترک فراخوان:
در مواردیکه انجام طرح به روشهای فوق به تشخیص و طبق گزارش
توجیهی هیئت عالی میسر و به مصلحت نباشد در این صورت با توجه به مبلغ مشارکت و
آورده شهرداری و با رعایت ترتیبی که هیئت عالی معین مینماید به ترتیب ذیل خواهد
بود:
1- در شهرداریهای شهرهای کلانشهرها و مراکز استان مطابق مقررات
ترک تشریفات مناقصه مندرج در آئیننامه معاملات شهرداری تهران
2- در سایر شهرداریها مطابق مقررات ترک تشریفات مندرج در
آئیننامه مالی شهرداریها.
تبصره یک: در سه
روش فوق در خصوص آورده طرفین بدین شرح اقدام خواهد شد:
1- در حالت الف و ب چنانچه آورده شهرداری شامل زمین، هزینههای
صدور پروانه و تغییر کاربری سایر امتیازات باشد. بهای زمین بر اساس ارزیابی
کارشناس رسمی دادگستری بهعنوان قیمت پایه در فراخوان اعلام خواهد شد و هزینههای
صدور پروانه و تغییر کاربری طبق تعرفه مصوب و سایر امتیازات نیز بر اساس توافق تعیین
میگردد و هزینههای احداث توسط سرمایهگذار در قیمتهای پیشنهادی مشخص خواهد شد و
بعد از انتخاب سرمایهگذار نسبت به سهمالشرکه طرفین بر اساس آوردهها که به تصویب
هیئت عالی خواهد رسید تعیین میگردد. در این حالت انتقال مالکیت زمین و امتیازات
بعد از هر مرحله با رعایت صرفه و صلاح شهرداری مقدور خواهد بود.
2- در حالت ج آورده شهرداری در خصوص هزینههای صدور پروانه و تغییر
کاربری و سایر امتیازات مشابه بند یک تعیین خواهد شد و بهای زمین بر اساس قیمت روز
تعیینشده توسط کارشناس رسمی دادگستری با حفظ مالکیت شهرداری و هزینه احداث نیز بر
اساس توافق طرفین که به تصویب هیئت عالی رسیده باشد خواهد بود.
تبصره 2: در حالتی که آورده شهرداری فقط هزینههای صدور
پروانه و تغیر کاربری و سایر امتیازات باشد و آورده سرمایهگذار هزینههای احداث و
زمین باشد انجام توافق بدون فراخوان بوده و هزینههای صدور پروانه و تغییر کاربری
طبق تعرفه مصوب و سایر امتیازات و هزینه احداث بر اساس فهرستبها (چنانچه کار یا
خدمت در فهرستبها پیشبینی و تعیین نشده باشد بهای عادله واحد کار یا خدمت
موردنظر از طرف واحد فنی با موافقت سرمایهگذار و تصویب هیئت عالی تعیین خواهد شد)
و بهای زمین بر اساس ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری تعیینشده و پس از تصویب هیئت
عالی نسبت سهمالشرکه که طرفین از پروژه مشخص خواهد شد.
ماده 10. روش اجرا و نظارت
موارد و نکات زیر باید در متن قراردادهای سرمایهگذاری و
مشارکت ذکرشده و رعایت شود، سایر موارد تابع توافق و تفاهم طرفین قرارداد میباشد:
1- مشخصات طرفین قرارداد و اقامتگاه قانونی آنها
2- موضوع قرارداد و نحوه اجرای آن
3- مبلغ قرارداد، تعیین سهم طرفین
و نحوه تقسیم منافع حاصل از قرارداد
4- مدت اجرای قرارداد، مراحل و زمانبندی
آن
5- تعهدات طرفین و امور اقداماتی
که بر عهده هر یک از طرفین میباشد.
6- تعیین طرف قرارداد بهعنوان طرف
متعهد در پرداخت کسور از قبیل مالیات، عوارض و بیمه متعلقه به قرارداد.
7- خسارات ناشی از خودداری یا تأخیر در انجام تعهدات و یا کاستی در انجام تعهدات برای هر یک از طرفین تعهد
8-شرایط فسخ قرارداد و فرایند آن
ماده 11. وظایف اداره امور
سرمایهگذاری و مشارکت شهرداری:
1- تهیه بسته حاوی طرحها و پروژههای مورد سرمایهگذاری
همراه با اطلاعات جامع و کلی اقتصادی و فنی برای ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری و
اطلاعرسانی برای جذب سرمایهگذار
2- اخذ مجوز لازم جهت انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری و رفع موانع
اداری برای تسریع در اجرای طرحهای سرمایهگذاری و مشارکتی و پیگیری کلیه تعهداتی
که شهرداری مطابق با قرارداد به عهده گرفته است.
3- ایجاد زمینه و بستر مناسب برای ترغیب و تشویق سرمایهگذاری و
پیشنهاد اعطای تسهیلات و امکانات کافی از طرف شهرداری.
4- فراهم آوردن شرایط برابر برای ایجاد رقابت بین سرمایهگذاران
جهت انجام امور سرمایهگذاری
5- ایجاد هماهنگی با مناطق و سازمانها و شرکتهای وابسته و
واحدهای تابعه شهرداری.
6- ابلاغ مصوبات هیئت عالی و پیگیری نحوه اجرای آنها
7- تهیه گزارش جامع و ماهانه از روند امور سرمایهگذاری جهت ارائه
به کمیسیون و هیئت عالی
8- انجام تبلیغات برای جلب سرمایهگذاران و معرفی طرحها
9- اخذ گزارش عملکرد امور سرمایهگذاری از مناطق و واحدهای تابع
شهرداری.
ماده 12. شهرداری موظف است گزارش
عملکرد سالانه امور سرمایهگذاری و همچنین بسته و فرصتهای سرمایهگذاری را به
فراخور نیاز به وزارت کشور _(سازمان شهرداریها و دهیاریها) تهیه و ارسال نماید.
ماده 13. این شیوهنامه در
سیده ماده و دوازده تبصره پس از ابلاغ توسط وزارت کشور و تصویب شورای اسلامی شهر
برای شهرداری لازمالاجرا است.
[1] اقتباس از تعاریف مندرج در قانون تشویق و حمایت از سرمایهگذاران
خارجی مصوب 1380/12/19 و آئیننامه اجرایی آن