شماره: 89604/ت 52333 هـ
تاریخ: 1394/7/11
بسمهتعالی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور- معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیئتوزیران در جلسه 1393/6/11 به پیشنهاد وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریتوبرنامهریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات
ماده 1-بهمنظور تسهیل تحول در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر محور دانش و فناوری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات که ازاینپس در این آییننامه "فاوا" نامیده میشود بهعنوان منبع تحول و نوآوری در راستای اهداف عالی نظام که در راهبردهای دولت و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، سیاستهای کلی نظام اداری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی علم و فناوری تصریحشده، این آییننامه با اهداف زیر بهموقع اجرا گذاشته میشود:
1-تقویت فضای کسبوکار، تجارت الکترونیکی و اقتصاد دانشبنیان در کلیه عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور.
2-فراهم نمودن زمینهها و فرصتهای بهتر برای جلب مشارکت بخش خصوصی و ترغیب سرمایهگذاری در اجرای فعالیتها برای رشد فناوری اطلاعات در کشور.
3-تسهیل و تسریع خدمترسانی به آحاد جامعه از رهگذر گسترش خدمات الکترونیکی و کاربرد آن در کلیه بخشهای کشور.
4-ارتقای کارآمد نظام اداری کشور مبتنی بر گسترش فاوا برای عرضه فراگیر و در دسترس عام خدمات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
5-بهرهگیری از فاوا برای ایجاد محیطزیست پایدار و سبز.
6-تقویت حضور و عرضه فرهنگ ایرانی و اسلامی در عرصههای نوین فناوری و نوآوری.
7-افزایش سهم بهرهوری در نهادهها و نرخ رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی کشور.
8-توسعه سرمایه انسانی فاوا بهعنوان اولویت راهبردی در توسعه اشتغال دانشپایه و ارزش افزا.
9-ایجاد شفافیت و مدیریت هوشمند در نظام درآمد و هزینههای دولت و مقابله با فساد.
10-توسعه دسترسی امن و پایدار کلیه آحاد مردم به خدمات الکترونیکی دولت.
11-ایجاد زمینه رشد صنایع و خدمات دانشبنیان با تکیه بر فاوا.
ماده 2-سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است در تدوین لایحه بودجه سالانه، ضوابط اجرایی بودجه و موافقتنامههای سالانه با دستگاههای اجرایی برای مواردی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، مفاد این آییننامه را بر اساس موارد زیر رعایت کند:
1-تنظیم اعتبارات سرمایهای و هزینهای بهعنوان توسعه کاربری فاوا و توسعه دولت الکترونیک در بودجه دستگاههای اجرایی در فصل و برنامه مستقل بهگونهای که امکان برنامهریزی و نظارت بیشتر فراهم شود.
2-احتراز از مصرف اعتبارات این بخش در احداث و خرید هر نوع ساختمان جدید.
3- ملحوظ کردن هزینههای جاری سختافزار، نرمافزار، خدمات و شبکههای رایانهای و ارتباطی موجود دستگاهها در فصول موافقتنامه متبادله.
4-توجه به تقویت زیرساختهای فاوا و خدمات الکترونیکی در دستگاههای اجرایی با استفاده از مشارکت بخش خصوصی برای عرضه خدمات بهتر به شهروندان، کسبوکارها و دولت.
5-واگذاری نقش حاکمیتی و برنامهریزی به دستگاههای دولتی و احتراز از توسعه تصدی دولتی در اجرای پروژهها و فعالیتها با بهرهگیری و مشارکت حداکثری از توان و تأمین سرمایه بخش خصوصی در اجرای فعالیتها و پروژههای فاوا.
ماده 3-برنامه کاربری فاوا و توسعه دولت الکترونیک دستگاههای اجرایی (موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری) و تغییرات آن به تصویب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات میرسد.
تبصره 1-دستگاههای اجرایی مجازند تا میزان یک درصد از سرجمع اعتبارات سرمایهای و هزینهای خود را علاوه بر منابع اعتباری سالانه در فصل فاوا هزینه کنند. اجرای این بند توسط شرکتهای دولتی که شمول این آییننامه بر آنها مستلزم ذکر نام است، پس از تصویب مجامع شرکتهای مربوط است.
تبصره 2-سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در تنظیم موافقتنامه و ذیحسابان در هزینه کرد کلیه اعتبارات، مطابق با برنامه مصوب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات، مکلف به نظارت هستند.
تبصره 3-کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات مکلف است رئوس برنامهها و فعالیتهای قابلقبول در ذیل هر یک را ظرف دو ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه تهیه و ابلاغ نماید.
ماده 4- وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری سایر دستگاههای اجرایی موظف است سازوکارهای لازم در جلب و تسهیل و مشارکت شرکتهای بینالمللی در فعالیتهای فاوای ایران را ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه فراهم کند.
ماده 5- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تسهیلات و سازوکارهای لازم جهت توسعه صادرات و حضور شرکتهای خصوصی ایرانی در بازارهای بینالمللی فاوا بهویژه از طریق کمکهای توسعهای و خطوط اعتباری بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف را با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و امر خارجه و هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه تهیه و نهایی کند.
ماده 6- دستگاههای اجرایی میتوانند در چارچوب قوانین بودجه سالانه کل کشور نسبت به تأمین بخشی از هزینههای تحقیق و توسعه کاربرد فاوا در قلمرو مربوط بهصورت بلاعوض که توسط بخش خصوصی حداقل پنجاهدرصد هزینه آن تأمینشده و مورد تائید و مشارکت یک بخش دانشگاهی باشد، اقدام نمایند.
تبصره- کمسیون توسعه دولت الکترونیک شورا موظف است شیوهنامه روش اجرا و ضمانتهای اجرایی لازم را حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه تصویب و ابلاغ نماید.
ماده 7- دستگاههای اجرایی میتوانند در راستای توزیع عادلانه فرصتهای دسترسی به بازار، پروژههای خدمات مشاوره حوزه فاوا بهغیراز خرید تجهیزات و سختافزار تا سقف سه برابر نصاب معاملات متوسط را بهعنوان مصادیق جزء (ث) ماده (16) آییننامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویبنامه شماره 193542/ت42986 ک مورخ 1388/10/1 و اصلاح بعدی آن واگذار کنند.
ماده 8- دستگاههای اجرایی مجازند کلیه فعالیتهای اجرایی ارائه خدمات الکترونیکی خود به مردم را در چارچوب نقشه راه توسعه دولت الکترونیک پست از تصویب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورا از طریق سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی نظیر ساخت، راهاندازی و انتقال مالکیت (BOT) و خصوصیسازی عملیات ساخت (BOO) انجام دهند.
ماده 9- هزینههای انجامشده برای توسعه کاربردهای فاوا توسط کلیه شرکتهای دولتی و خصوصی بهعنوان هزینه قابلقبول مالیاتی محسوب میشود.
تبصره- دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و ابلاغ میشود.
ماده 10- خرید هر نوع نرمافزار داخلی که در درگاه یکپارچه ثبت نرمافزارهای رایانهای ثبتشده (ایجادشده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) بدون رعایت مالکیت فکری در کلیه دستگاههای دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام میباشد، ممنوع است.
تبصره- خرید هر نوع نرمافزار ثبتنشده در درگاه مذکور که نرمافزار ثبتشده با کاربری مشابه داشته باشند، ممنوع است.
ماده 11- بهمنظور صیانت از نیروی کار داخلی و استفاده از توانمندیهای داخلی و در جهت اجرای ماده (121) قانون کار علاوه بر سایر مقررات بهکارگیری نیروی کار خارجی در حوزه فاوا ازنظر کیفیت تخصصی باید حداقل دستمزد در حد پرداخت هفت برابر حداقل حقوق پایه قانون کار هرسال باشد، صدور روادید کار منوط به تعهد پرداخت بیمه و مالیات مربوط است.
ماده 12- حق بیمه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات منعقده اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک یا سازمان نظام صنفی رایانهای کشور با دستگاههای اجرایی بر اساس بخشنامه 3/14 سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه و در صورت عدم داشتن بدهی، ظرف یک روز کاری مفاصاحساب قرارداد توسط سازمان تأمین اجتماعی صادر میگردد.
تبصره- در صورت احراز عدم ارسال لیست واقعی کارکنان شاغل و یا عدم ارائه دفاتر قانونی و ارسال لیست در برخی از ماههای دوره قرارداد، حق بیمه متعلقه طبق مقررات جاری سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و وصول خواهد شد.
ماده 13- صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور دو درصد از منابع صندوق را برای حمایت از پذیرش سرمایهگذاری خطرپذیر در محصولات و دستاوردهای دانش، نوآوری و فناوری حوزه فاوا در تمام مراحل تولید، عرضه بهکارگیری به نهادهای مالی خطرپذیر خصوصی فاوا مطابق با ضوابط مربوط تخصیص دهد.
تبصره- معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، کلیه بانکهای دولتی و خصوصی و وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت میتوانند از محل منابع مالی در نهادهای مالی خطرپذیر مشارکت کنند.
ماده 14- دستگاههای اجرایی بر اساس بند (32) سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بدون هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به ایجاد شبکههای ارتباطی بین دستگاهی، خارج از شبکه ملی اطلاعات نیستند. کلیه طرحهای اجراشده شبکههای ارتباطی قبلی جهت تطبیق با معماری شبکه ملی اطلاعات ظرف سه ماه و طرحهای توسعه جدید قبل از اجرا باید به تائید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برسد.
ماده 15- بهمنظور تسریع در تحقق دولت الکترونیک و ایجاد شفافیت در فعالیتهای اجرایی دولت، کاهش هزینه و زمان در ارائه خدمات به مردم، کلیه دستگاههای اجرایی موظفاند بر اساس فهرست تکالیف دستگاههای اجرایی برای توسعه فناوری اطلاعات دولت الکترونیک که هرساله توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات بهروزآوری، تصویب و اعلام میشود، برنامه سالانه خود را تنظیم و اجرا کنند.
تبصره- برای تحقق دولت همراه، کلیه دستگاههای اجرایی موظفاند با هماهنگی کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورا نسخه الکترونیکی همراه (موبایلی) خدمات خود را تهیه و پس از تائید صحت کارکرد فنی از طریق درگاه دولت همراه سازمان فناوری اطلاعات ایران در دسترس مردم قرار دهند.
ماده 16-بهمنظور تشویق دستگاههای اجرایی در اجرای این آییننامه و مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات، ده درصد از منابع حاصل از صرفهجویی ناشی از بهکارگیری فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک در فرآیندهای عملیات اجرایی و ارائه خدمات به مردم برای تشویق کارکنان ذیربط با رعایت مقررات مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در لایحه بودجه سال بعد دستگاه اجرایی منظور و نتیجه اجرای این ماده سالانه توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به شورای عالی فناوری اطلاعات گزارش میشود.
تبصره – دستورالعمل اجرایی این ماده توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ میشود.
ماده 17- بهمنظور افزایش محتوا و خدمات به خط و زبان فارسی در شبکه ملی اطلاعات و اینترنت و همچنین اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، کلیه دستگاههای اجرایی مجازند با استفاده از فرآیند ماده (7) این آییننامه از مشارکت بخش خصوصی در تهیه و تبدیل دادههای موجود دستگاهها بهصورت رقومی استفاده کنند.
تبصره – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است حمایتهای لازم از تهیه و عرضه ابزارهای توسعه خط و زبان فارسی از قبیل موتور جستجو، ترجمه فارسی، کدگذاری الفبای فارسی، درختواره واژگان فارسی (تزاروس) را به عمل آورد.
ماده 18-مسئولیت اجرای این آییننامه در دستگاههای اجرایی بر عهده بالاترین مقام مسئول دستگاه است و ذیحسابان موظفاند بر هزینه کرد اعتبارات و موضوعات مرتبط با این آییننامه نظارت کنند.
ماده 19-دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات موظف است گزارش عملکرد اجرای این آییننامه را هر سه ماه یکبار به هیئتوزیران گزارش کند.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیسجمهور